Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Den nye ensporede Ulriken jernbanetunnel, som i fremtiden skal brukes sammen med den gamle ensporede tunnelen, ble i dag offisielt åpnet for trafikk.
NYHET: Boten for en fører som blir tatt for å bruke mobiltelefon ved rattet skal fra årsskiftet lyde på 5000 kroner, kraftig opp fra nå 1700 kroner, har regjeringen bestemt.
NYHET: I dag ble anleggsstarten markert, og i 2027 skal den være klar for trafikk – den åtte kilometer lange og tunneldominerte metrostrekningen Fornebubanen mellom Majorstuen i Oslo og Fornebu i Bærum.
NYHET: Rundt 1800 containere hadde røket i havet og hundretalls andre lå hulter til bulter om bord da et containerskip denne uken søkte havn i Kobe i Japan etter å ha vært utsatt for uvær i Stillehavet., underveis fra China til California.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern