Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Samferdselsministeren flagger med at fylkeskommunene nå, med frist 15. februar, kan søke om å få nyte godt av en pott på 400 millioner kroner til vedlikehold av fylkesveier.
NYHET: Elbiler utgjorde i desember 66,7 prosent av nybilsalget her i landet, melder Norsk elbilforening med henvisning til tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
NYHET: I romjulen ble det satt ny rekord i antall hurtigruteskip til kai i Bergen.
NYHET: Lasse Fridstrøm, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), er utropt som vinner av Norsk elbilforenings ærespris for 2020.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern