Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Femten fylkesveier rundt om i landet er øremerket for å få statlig støtte på i alt oppunder 200 millioner kroner til utbedringsarbeider, melder Samferdselsdepartementet i dag.
NYHET: Utslippene fra veitrafikk, lufttransport og jernbanetransport var 14 prosent lavere i 2019 enn tilbake i 2010, melder Statistisk sentralbyrå (SSB).
NYHET: Det kan i ytterste konsekvens dreie seg om sikkerhet kontra kostnader, og regjeringen vektlegger kostnadssiden når den nå vender tommelen opp for Statens vegvesens anbefaling om i noen tilfeller å bygge smale fremfor brede motorveier.
NYHET: To måneder etter nyheten om at et nytt norsk flyselskap var under etablering, frontet av luftfartsmannen Erik G. Braathen, kan selskapet nå skilte med et navn, Flyr.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern