Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Troms og Finnmark fylkeskommune etablerer et prosjekt for utvikling av teknologi – til bruk lokalt, nasjonalt og internasjonalt – som skal sikre veifarende og redningspersonell mot dramatiske følger av snøskred.
NYHET: Trikken har sine gode og mindre gode sider, og en av de mindre gode kom i fokus da en av Oslos gamle leddtrikker i morgentimene i dag sporet av i krysset Parkveien–Welhavens gate.
NYHET: De nye fartsdemperne som testes ut i Bergen, og som er blitt omtalt i Samferdsel, har fått kjørt seg siden de ble satt i drift 18. desember i fjor.
NYHET: En fire kilometer lang og rasutsatt del av riksvei 13 Vik–Vangsnes i Vestland fylke er erstattet av en tre km lang tunnel, Goteviktunnelen, samt en opprustet veibit i dagslys.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern