Aktuelt

 

Forsking - Meninger - Reportasjer

E18 Tvedestrand–Dørdal:

Motorvei som prinsipp – eller som problemløser?

Alternativ veiløsning på Sørlandet. En del av dagens E18 som i Naturvernforbundets vurdering har så god standard at nybyggingen som regjeringen og Nye Veier går inn for, bør skrinlegges – til fordel for natur, miljø og et mer fornuftig investeringsnivå. Foto: Google Maps
DEBATT: «Regjeringens forslag om utbygging av E18 på Sørlandet bør få varsellampene til å blinke», skriver Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet. «Er planene basert på et prinsipp om at vi må få firefelts motorveier for høy fart, uavhengig av miljøulemper, naturødeleggelser og dårlig lønnsomhet?» spør han.

Bompengefinansiering:

Veibygging på krita

Askill Harkjerr Halse minner om en sammenheng som er kjent innenfor statsvitenskap og politisk økonomi: «Hvis nytten av et tiltak er lett synlig (eksempelvis en ny vei, red. anm.), mens kostnaden er mer diffus, er det mer sannsynlig at tiltaket blir gjennomført. Illustrasjonsfoto: Klipp fra Nye Veier-video
KOMMENTAR: «De uheldige økonomiske effektene av bompengefinansiering er velkjente i fagmiljøene», skriver TØI-forskningsleder Askill Harkjerr Halse. «Men bompenger kan også gi dårligere politiske prioriteringer.»

Kostnader:

Vanskelig å sammenlikne ny med gammel vegbygger

Nye Veier kontra Statens vegvesen. «Vi kjenner ikke den kontrafaktiske situasjonen, det vil si hvordan utviklingen ville ha vært hvis Statens vegvesen fortsatt hadde hatt ansvaret for prosjektene, og ikke minst hvis Vegvesenet hadde hatt de samme rammebetingelsene som Nye Veier», skriver Morten Welde. Illustrasjon: Nye Veier
FORSKNING: Om kostnader knyttet til vegbygging i regi av henholdsvis Statens vegvesen og Nye Veier, skriver NTNU-forsker Morten Welde: «Det er fristende å konkludere med at Nye Veier som selskapskonstruksjon har vært utslagsgivende for at utviklingen foreløpig er positiv, men det vet vi ikke.»

Transport- og logistikkselskaper:

Digitalisering – en hjelpende hånd i kriser

Koronatid, mer netthandel. «I Norge rapporterer flere store transportører om en økning i leveranser av pakker direkte til forbrukerne, spesielt hjemleveringer på døren, i postkassen eller liknende», skriver artikkelforfatterne. De poengterer at netthandelen med matvarer har økt mindre i koronatiden enn netthandelen med andre varer. Illustrasjonsfoto: Birger Morken/Posten Norge AS
FORSKNING: «Mens koronapandemien har redusert etterspørselen av varetransport til fysiske butikker, har netthandelen økt og gitt nye forretningsmuligheter i transport- og logistikkmarkedet.», skriver TØI-forskerne Karin Fossheim, Elise Caspersen og Guri N. Jordbakke.

Elsparkesyklenes tenkte rolle i 2030

Elsparkesykler i 2030. «De aller fleste borgerne i hovedstaden har fått seg månedskort, som kan brukes på alle former for kommunal transport – inkludert tog, buss, trikk og elsparkesykler», skriver Christina Moe Gjerde når hun tenker seg år 2030. Foto: Voi
DEBATT: «I fremtiden vil det være mulig å komme seg hvor man vil i hovedstaden på under et kvarter – hvis politikerne vil legge til rette for mikromobilitet», skriver Christina Moe Gjerde i Voi, et av selskapene som leier ut elsparkesykler.

Klart nødvendig å regulere bruk av elsparkesykler

Sparkesykkel og elsparkesykkel. Det er forskjell på en liten umotorisert sparkesykkel og en stor elsparkesykkel, poengterer Stein Leikanger, som vedlegger dette bildet til sitt innlegg. Foto: Stein Leikanger
DEBATT: Selskapene som leier ut elsparkesykler «har ikke behov for gråtekoner som utnevner seg til å tale deres sak», skriver Stein Leikanger i foreningen La oss ta fortauene tilbake. «De har behov for et tydelig regelverk som sikrer at det ikke blir overetablering, at andre brukere av byrommet ikke blir forbannet på dem og at konkurransen ikke blir en batalje mellom vikinger på tokt, som nå.»

Nyheter

  • Nye detaljer om mulige svenske lyntogbaner

    Svenske lyntog. Karter viser i grove trekk de aktuelle traseene, men bare én av flere mulige stasjonsløsninger. Kilde: Trafikverket

    NYHET: Svenske politikere har fått nye detaljer å strides om etter at Trafikverket nå har levert en rapport som tar for seg ulike alternativer for høyhastighetsbaner for tog på strekningene Stockholm–Göteborg og Stockholm–Malmö. 

  • Bergen-utslippskutt i utakt med ambisjoner

    Reduserte utslipp i Bergen. Utslippene fra veitrafikken gikk ned i Bergen også før koronapandemien reduserte trafikken, eksempelvis her over Danmarksplass, et av de mest trafikkerte veikryssene i byen.

    NYHET: Utslippene fra veitrafikken går ned i Bergen, men ikke fort nok, ifølge den politiske ledelsen.

  • En stormskadet bro

    Hålogalandsbrua stormskadet. Hålogalandsbrua er vel to år gammel. Illustrasjon: Statens vegvesen

    NYHET: Da stormen «Frank» i slutten av januar herjet i Nord-Norge, ødela den flere av vibrasjonsdemperne på den store Hålogalandsbrua på E6 nord for Narvik, melder Statens vegvesen. 

  • Ny tredeling av veiprosjektet E18 Vestkorridoren

    E18 Vestkooridorenb, ny vri. Fremtidens vei ut fra og inn til Oslo … her et glimt av etappe 1. Illustrasjon: Klipp fra Statens vegvesen-video

    NYHET: Forklart med at prosjektet som helhet vil bli bedre, har Samferdselsdepartementet besluttet at E18 Vestkorridoren, det store og omstridte veiprosjektet vest for det sentrale Oslo, skal få en annerledes oppdeling enn hittil planlagt.

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS