Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Nye sjøtransporttilbud etablert med statlig støtte har i løpet av de tre–fire seneste årene medført flytting av 760 000 tonn gods – tilsvarende nær 47 000 lastebiltransporter – fra veien til sjøen, anslår Kystverket.
NYHET: Norske myndigheter bør friste med økonomiske incentiver for å bidra til økt gjenbruk av bildeler, mener Norges Biloppsamleres Forening (NBF).
NYHET: En motorvei i tunnel under Øresund mellom Helsingborg i Sverige og Helsingør i Danmark kan brukerfinansieres, mens en dobbeltsporet jernbane i tunnel mellom de to byene vil kreve økonomisk støtte, ifølge en svensk-dansk utredning.
NYHET: Det er fortsatt usikkerhet knyttet til kostnader og til om Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 vil bli vedtatt gjennomført, fremgår det av en pressemelding fra Samferdselsdepartementet i dag.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern