Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Mens elektrifiseringen av kjøretøyparken på veiene har gått fort, er det etter hvert kommet mange tegn til elektrifisering også av maskiner til bygg og anlegg. Et nytt tegn på dette et at fem el-gravemaskiner er i bestilling.
NYHET: Null drepte i veitrafikken her i landet kan synes uoppnåelig, poengterer Statens vegvesen, som ikke desto mindre ser noen lyspunkter i 2019-statistikken over trafikkomkomne.
NYHET: Ved hjelp av smarttelefon og bluetooth skal folk kunne hente ut pakker fra bokser utplassert på steder der mange mennesker ferdes, melder Posten Norge.
NYHET: Store gate- og veiutbygginger i Bergen blir forsinket. For opprustningen av en sentrumsgate har Statens vegvesen gjentatte ganger meldt om utsettelser. Nå er ytterligere to prosjekter blitt forsinket.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern