Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Et britisk designfirma har lansert et konsept for metrovogner som raskt kan ominnredes slik at passasjerer ledes til å holde avstand fra hverandre og dermed unngå smitte under fremtidige pandemier.
NYHET: Forvaltningsdomstolen i Berlin godtar ikke de midlertidige pop-up-sykkelveiene som ble anlagt på forsommeren som et tiltak mot koronapandemien. Det foreligger «alvorlig tvil» om de er lovlig anlagt, heter det i en dom som ble avsagt mandag.
NYHET: Så er de sjøsatt i Tyrkia, to av fire skip som rederiet Havila Kystruten lenge har planlagt å sette i fart på kystruten Bergen–Kirkenes, også kjent som Hurtigruten, der rederiet Hurtigruten AS fortsatt er enerådende.
NYHET. Bygging av vei, jernbane og annen transportinfrastruktur gir store utslipp av klimagasser, fastslår veibyggeren Nye Veier og miljøstiftelsen Zero, som sammen lanserer en sjekkliste for reduksjon av slike utslipp.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern