Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Fra og med i dag skilter vårt nettsted med et forsiktig fornyet ansikt – ikke mer fornyet enn at det absolutt bør være gjenkjennelig.
LITT AV HVERT: Den siste uken av juni dukket de grønne elsparkesyklene til selskapet Ryde opp i gatene i Bergen. Det har utløst et kaos av henslengte sparkesykler – og en storm av protester.
LITT AV HVERT: 2020-utgaven av Samferdselsdepartementets trafikksikkerhetspris «Årets trafikksikkerhetskommune» er tildelt Rollag i Viken fylke.
LITT AV HVERT: Bit for bit er det i årenes løp blitt mer og mer E6-motorvei nordover fra Oslo, og i dag ble enda en bit offisielt åpnet – den er 18 km lang og strekker seg fra Hamar sør til Brumunddal.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern