Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Luftfartens usikre fremtid i lys av koronakrisen lå til grunn da Sveriges regjering og den statlige flyplasseieren Swedavia i dag meldte at to store prosjekter på hovedflyplassen Arlanda ved Stockholm legges på is inntil videre.
LITT AV HVERT: Norge gir etter for internasjonalt press og gir flyselskaper grønt lys for å fylle flyene igjen, koronaen til tross.
LITT AV HVERT: Miljødirektoratet skilter i dag med en ny nettjeneste som skal gjøre det enklere for folk å se effekter av ulike klimatiltak.
LITT AV HVERT: Regjeringen har, i tråd med bompengeavtalen fra 2019, fastsatt hva Samferdselsdepartementet beskriver som «et videreutviklet nullvekstmål.»
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern