Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Mye er i de senere årene gjort for å gjøre aktivitetene i hovedstadens havn grønnere, og i dag melder Oslo Havn om enda et skritt i miljøvennlig retning: Havnen har bestilt en oppsynsbåt basert på hybridteknologi.
LITT AV HVERT: I forsøk på å komme frem til sklisikre underlag som kan bidra til å forhindre fall og personskader, har forskere ved SINTEF og NTNU Gjøvik undersøkt ulike typer materialer. Nå er de ute med en rapport om sine funn.
LITT AV HVERT: 42 personer mistet livet i den norske veitrafikken i månedene januar–mai, opp fra 39 omkomne i samme periode i fjor, ifølge foreløpige tall fra Statens vegvesen.
LITT AV HVERT: Til tider flere passasjerer enn det er plass til om bord – dette fremstår som brysomt for Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i hovedstadsområdet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern