Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Stortinget får i disse dager oversendt fra regjeringen en proposisjon om lovendringer som er nødvendige for å innføre den omstridte EUs fjerde jernbanepakke i norsk rett.
LITT AV HVERT: Forskere ved Oslo-baserte Transportøkonomisk institutt (TØI) er blant dem rundt om i verden som i disse koronatider arbeider annerledes enn før – noen av TØI-forskerne inviterer eksempelvis all verden til å overvære lunsjforedrag via nettet.
LITT AV HVERT: Etter flere ukers spenning – ville flyselskapet overleve eller havne i konkurs – synes det i dag klart at Norwegian kan satse på en fortsatt tilværelse i luften.
LITT AV HVERT: Syv mennesker omkom i veitrafikken her i landet i april, ned fra 13 trafikkomkomne i april i fjor, ifølge foreløpige tall i dag fra Trygg Trafikk.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern