Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Redusert trafikk og dermed bortfall av inntekter nå under koronakrisen har fått den statlige flyplasseieren Avinor til å redusere planlagte investeringer for 2020 med vel én milliard kroner.
LITT AV HVERT: Koronakrisen spente ben under den normale ruteflytrafikken her i landet, men myndighetene bidro til å holde liv i deler av den frem til utgangen av april – og forlenger nå bidraget med en måned.
LITT AV HVERT: Etter at Stortinget før påske bevilget 600 millioner kroner til ekstra vedlikehold av riksveier, for å holde økonomien i live under koronakrisen, har Statens vegvesen avklart hvordan pengene skal brukes.
LITT AV HVERT: Lostjenesten her i landet skulle på veldig synlig vis feire 300-årsjubileum i år, men nå er storfeiringen besluttet utsatt til neste år, forklart med koronakrisen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern