Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
NYHET: Mens flyselskaper verden rundt har flertallet av sine fly parkert på bakken og higer etter luft i håp om å overleve koronatiden, lanserer erfarne luftfartsfolk planer om å etablere et nytt norsk – og annerledes – flyselskap.
NYHET: Det svenske og internasjonalt aktive entreprenørkonsernet Skanska ser seg selv som «trolig den første entreprenøren i verden som kan levere klimanøytral asfalt» og sier seg klar til å levere slik asfalt i Norge kommende asfaltsesong.
NYHET: Mens elektrifiseringen av kjøretøyparken på veiene har gått fort, er det etter hvert kommet mange tegn til elektrifisering også av maskiner til bygg og anlegg. Et nytt tegn på dette et at fem el-gravemaskiner er i bestilling.
NYHET: Null drepte i veitrafikken her i landet kan synes uoppnåelig, poengterer Statens vegvesen, som ikke desto mindre ser noen lyspunkter i 2019-statistikken over trafikkomkomne.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern