Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • «Dramatisk» spørsmålstegn ved Flytogets fremtid

    LITT AV HVERT: Samferdselsminister Knut Arild Hareide misliker et forslag fra Jernbanedirektoratet om i 2028 å avvikle Flytoget i nåværende form i den hensikt å redusere trengselen i jernbanetunnelen gjennom Oslo.

  • Forlenget behov for bompenger ved Svinesund

    LITT AV HVERT: Redusert trafikk som følge av koronatiltakene betyr at innkrevingen av bompenger for passering mellom Norge og Sverige over Svinesund ligger an til å bli forlenget fra påtenkt opphør i oktober til et stykke ut i 2021.

  • En miljøvennlig oppsynsbåt

    LITT AV HVERT: Mye er i de senere årene gjort for å gjøre aktivitetene i hovedstadens havn grønnere, og i dag melder Oslo Havn om enda et skritt i miljøvennlig retning: Havnen har bestilt en oppsynsbåt basert på hybridteknologi.

     

  • Et skritt i retning av sklisikre underlag

    LITT AV HVERT: I forsøk på å komme frem til sklisikre underlag som kan bidra til å forhindre fall og personskader, har forskere ved SINTEF og NTNU Gjøvik undersøkt ulike typer materialer. Nå er de ute med en rapport om sine funn.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS