Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Samferdselsminister Knut Arild Hareide misliker et forslag fra Jernbanedirektoratet om i 2028 å avvikle Flytoget i nåværende form i den hensikt å redusere trengselen i jernbanetunnelen gjennom Oslo.
LITT AV HVERT: Redusert trafikk som følge av koronatiltakene betyr at innkrevingen av bompenger for passering mellom Norge og Sverige over Svinesund ligger an til å bli forlenget fra påtenkt opphør i oktober til et stykke ut i 2021.
LITT AV HVERT: Mye er i de senere årene gjort for å gjøre aktivitetene i hovedstadens havn grønnere, og i dag melder Oslo Havn om enda et skritt i miljøvennlig retning: Havnen har bestilt en oppsynsbåt basert på hybridteknologi.
LITT AV HVERT: I forsøk på å komme frem til sklisikre underlag som kan bidra til å forhindre fall og personskader, har forskere ved SINTEF og NTNU Gjøvik undersøkt ulike typer materialer. Nå er de ute med en rapport om sine funn.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern