Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: I en tid da batteritog er på manges lepper, har tyske myndigheter bestemt seg for å ta slike i bruk på en 80 km lang banestrekning mellom byene Leipzig og Chemnitz.
LITT AV HVERT: Vinnere innen shipping vil være dem som satser på grønne løsninger, mener rederiet Klaveness Combination Carriers, som bebuder at det skal ligge i forkant av den grønne satsingen til havs.
LITT AV HVERT: Organisasjonen MA – Rusfri Trafikk er blant dem som gleder seg over grønt lys fra Stortinget for rettsmedisinsk obduksjon av alle som omkommer i den norske veitrafikken.
LITT AV HVERT: Klimakur 2030, rapporten som i dag ble overlevert regjeringen, lister opp muligheter Norge har til å halvere ikke-kvotepliktige klimagassutslipp innen 2030.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern