Bensinprisen sank med nær 4 prosent i 2002. Prisen på jernbanebilletter og bussbilletter derimot steg med henholdsvis 6 prosent og 3 prosent. Selv om bilen ble dyrere å vedlikeholde og reparere, styrket den sitt konkurransefortrinn vesentlig i 2002 viser den årlige statistikkoversikten fra Transportøkonomisk institutt. Jernbanetransporten gikk betydelig tilbake i 2002 og er nå nede på samme nivå som i 1997
Mer obligatorisk opplæring er på full fart inn i føreropplæringen og kjøreskolene er i ferd med å få en mer ansvar enn i dag. Første juli i år ble trafikalt grunnkurs innført som et obligatorisk element for alle som skal ta sertifikat, og etter planen skal alle elementene i den nye føreropplæringen være innført 1. januar 2005.
Åtte av 10 bedrifter hadde som mål å redusere reisekostnadene da de investerte i videokonferanseutstyr, men bare en av 10 bedrifter klarte å oppnå dette i betydelig grad. Den største gevinsten ved bruk av videokonferanser er snarere mer effektive beslutningsprosesser enn kutt i reiseaktiviteten, viser en ny undersøkelse utført ved TØI.
Trafikksikkerhetskampanjen Bilist2000 har ikke bidratt til å bedre trafikksikkerheten. Kampanjen fikk 140000 norske bilister til å klistre et merke på bakruta som et tegn på at de forpliktet seg til å bruke bilbelte og respektere fartsgrensene. En evaluering utført ved Transportøkonomisk institutt viser en mulig liten atferdsendring hos noen av medlemmene så lenge kampanjen pågikk, men denne opphørte da kampanjen var over.
Norske eksportører og transportbedrifter bør være våkne: - Om et par år vil en ny transportkorridor gjennom Polen og Tsjekkia til det sydøstlige Europa være etablert og åpne nye muligheter for norsk næringsliv. Denne regionen er den som har høyest vekst i Europa i dag, sier Johanna Ludvigsen og Steven Johnsen ved Transportøkonomisk institutt og inviterer norske eksportører/importører, transportører og logistikkselskaper til å bli med i et brukerforum.