I det avholdspredikerende Norge kan det sees som både pussig og fornøyelig at landets statlige flyplasselskap har en betydelig del av sine inntekter fra salg av lavpriset brennevin, vin og øl.
Trygve Hegnar og Øystein Stray Spetalen har fått betydelig medieoppmerksomhet omkring sitt regnestykke om hva elbilsatsingen koster det norske samfunnet – eller, rettere sagt, den norske staten. De hevder at hver Tesla Model S som selges i Norge, koster oss ca. én million kroner i avgiftstap. Når vi har fått 50 000 elbiler på vegene, vil skattetapet følgelig være 50 milliarder kroner ...
Kronikkforfatteren anbefaler at «myndighetene åpner for større grad av konkurranse mellom flyplasser for å fremme effektivitet og innovasjon».
Da Kollektivtransportforums studietur 2013 gikk til Sør-England, var det for å studere fremkommelighet for buss, blant annet en superbuss-løsning. Vi besøkte Brighton og Gosport/Fareham, som begge har velfungerende kollektivløsninger. Dette har de oppnådd gjennom et tett samarbeid mellom lokale myndigheter og operatører. Et kjennetegn ved samarbeidet er at det er preget av enighet og personlig tillit.
Har den statlige Belønningsordningen fungert etter hensikten? Artikkelforfatterne kommer frem til at svaret kan være ja, nei eller tja – avhengig av hvordan hensikten defineres.
Det har lenge vært hevdet at belønning virker bedre enn straff. Men det er først de siste 10–15 år teknologien har gjort det mulig å observere bilføreres atferd på en slik måte at sikker og miljøvennlig atferd kan belønnes.
Erfaringer fra en rekke land viser at det er mulig å oppnå frivillig reduksjon av privat bilbruk gjennom å tilby bilister individuelt tilpasset informasjon om hvordan kollektivtilbudet kan dekke deres daglige reisebehov.
Oslo Havn KF er midt i en stor utbygging av Sydhavna, et havneområde som omfatter mange typer godstrafikk: Våtbulk, tørrbulk, lo-lo container, bilimport, kysttrafikk og generelt stykkgods.Utbyggingen vekker oppmerksomhet i fagmiljøet. Men like viktig og interessant er selve organiseringen av fremtidens containerterminal, som skal etableres i dette området, på Sjursøya, og drives av én operatør.
Også denne vinteren har mediene pepret oss med meldinger om utenlandske vogntog som står på kryss og tvers og sperrer glatte, norske vinterveier.
Byggingen av 12 500 nye kontorarbeidsplasser i og ved Bjørvika, i nær tilknytning kollektivknutepunktet Oslo S, gir vesentlige besparelser i nygenerert biltrafikk og miljøbelastning målt mot om arbeidsplassene var blitt lokalisert mer spredt i Oslo.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern