Du er her

LEDER:

Lavprisbrennevin 24/7

I det avholdspredikerende Norge kan det sees som både pussig og fornøyelig at landets statlige flyplasselskap har en betydelig del av sine inntekter fra salg av lavpriset brennevin, vin og øl.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Med de lave prisene (også på tobakk og andre varer) er Avinor riktignok ikke mer enn alminnelig konkurransedyktig med tusener av supermarkeder nede på kontinentet. Men selskapet er særdeles konkurransedyktig målt mot det norske Vinmonopolet, statlig det også, og klart prisattraktivt i forhold til svenskenes statlige Systembolaget, som er en av Vinmonopolets øvrige konkurrenter.

Morten Welde, som er forsker ved NTNU, kaster i dette bladets kronikk (midtsidene) et kritisk blikk på det politikerskapte Avinor; han beskriver treffende nok selskapet som ”en underlig skapning”. Med utgangspunkt i mye mer enn det avgiftsfrie salget, legger han opp til hva som kan og kanskje bør bli en bred debatt om Avinor-modellen, altså om Avinors fremtid.

Det var for et fremskritt å regne da det for noen år siden ble ordnet slik at lavprisbrennevin og andre lavprisvarer kunne kjøpes ved ankomst norsk flyplass (ikke lenger bare ved utreise). Tidligere hadde folk som kom flyvende til Norge kjøpt slike varer dels i utlandet og dels om bord i flyene, med flere ulemper til følge enn den som lå i at handlepengene ikke havnet i norske kasser.

Tenk bare på hvor mange tonn flasker som ble fløyet til Norge, hvor mye ekstra drivstoff som gikk med til å fly varene hjem, hvor negativt det ekstra drivstofforbruket kan ha virket inn på klimaet (vel, varene må på ett eller annet vis transporteres til norske flyplasser i dag også, så det kan uansett være snakk om klimauvennlig transport). Tenk også på hvor mange arm-bevegelser som ble brukt på å få innkjøpene om bord i og ut av flyene …

I dag kan folk, mens de etter landing venter på koffertene, slå i hjel tid ved å stikke innom avgiftsfributikken og forsyne seg med sine kvoter. Såpass mye kan kjøpes etter en flytur fra utlandet at det for manges vedkommende, inklusive dem som reiser hyppig på andres regning, kan bli aldeles unødvendig å handle i Vinmonopolet.

Ta avgiftsfributikken på Oslo Lufthavn Gardermoen: Åpen 24 timer 7 døgn i uken, en vennlig betjening som vet å pushe salget, mange kassaapparater som raskt får kundene unna … Si gjerne at Vinmonopolet, som er konstruert for å få folk til å nyte minst mulig alkohol, her står overfor en ikke bare hard, men også urettferdig konkurranse.

Husk at Vinmonopolet også er hemmet av begrensede åpningstider og av såpass få utsalg at det finnes folk, blant dem noen som ikke er på hyppige utenlandsturer, som kjører milevis (kanskje ikke bra for klimaet) for å handle alkoholholdig drikke – i Vinmonopolet, eller i Systembolaget. Norge er ikke bare et avholdspredikerende land, men også et likhetsfremmende land, men ikke likhetsfremmende hva angår mulighetene til å handle alkoholholdig drikke.

Men hva skal de gjøre, de av politikerne som ikke liker hva de her ser? Det forholder seg jo slik, pussig nok det også, at internasjonalt reisende folk er gitt anledning til å ha med seg visse mengder avgiftsfritt ved hjemkomst. Og i tillegg har det seg slik at Avinors alkoholinntekter bidrar til opprettholdelse av en lang rekke Avinor-flyplasser som er avhengige av økonomisk støtte fra Oslo Lufthavn Gardermoen og en håndfull andre Avinor-flyplasser som går med overskudd. Her er det altså snakk om noe så innviklet, og kanskje i noens øyne også uspiselig, som alkoholsalg til luftfartens fremme.

Hva skal de altså gjøre, disse politikerne? Svarene henger så å si i luften - de kan vise seg vanskelige å ta ned og besvare. Men før eller senere kan politikerne føle seg tvunget til å gå løs på oppgaven, for jo mer alkoholavhengig Avinor blir, jo mer åpenbart kan det bli at hele Avinor-strukturen trenger avløsning.

Når Morten Welde nå provoserer til debatt, skaper han spenning i luften; her dreier det seg om alkoholpolitikk i tillegg til luftfartspolitikk. Litt av en miks, altså.

LES OGSÅ MORTEN WELDES ARTIKKEL

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS