Du er her

Debatt: Buss eller tog for Sørlandet?

Bussoptimisme?

Pål Jensen mener i siste utgave av Samferdsel (nr. 5, juni 2014) at jeg er overoptimistisk på vegne av sørlandsbussene. Kommentaren gir anledning til å utdype kjernen i mitt innspill i Samferdsel nr. 4, mai 2014.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Debatten bygger på Karl Sigurd Fredriksens artikkel i Samferdsel nr. 4/2014.

Les også disse innleggene om saken:

 

Av Karl Sigurd Fredriksen
fredrix@broadpark.no

Jeg mente ikke å argumentere for å bygge motorveg – tvert imot, mitt poeng var at det som er bestemt eller bygget, må utnyttes på en offensiv måte av klimahensyn.

Om vi bygger parallelle motorveger og dobbeltsporet bane i lille Norge, risikerer vi at de fleste steder utenom det sentrale Østlandet får en enorm overkapasitet i flere ti-år framover, for en vekst som neppe bør komme. Og infrastruktur uten brukerbetaling skaper overforbruk. Dette betyr full kollisjon med klima og andre miljøhensyn. For eksempel: Har noen beregnet anleggsutslipp per reisende på 2-milstrekningen for veg/bane til nær 10 milliarder langs Mjøsa?

Jensen har jo rett i at ny motorveg ikke flytter folk fra personbil til buss automatisk. Nettopp derfor etterlyses ambisiøse stoppesteder for ekspressbusser. Frekvens og flatedekning henger sammen, og gode løsninger vil forbedre reisetid, komfort – og igjen, frekvens! Byggekostnadene, både i kroner og klimagassutslipp, blir mikroskopiske i forhold til hva de blir for nye jernbaner.

Jeg bør jobbe for at buss i fremtiden kommer over på eldrift eller bio, formaner Jensen. Heldigvis skjer dette uten mitt bidrag: Batteribussen er på veg, i Kina testes nå busser med over 250 km i rekkevidde. Fremtidens busser – som lastebiler – forutsettes å være klimanøytrale, selv om løsningen på sistnevnte ikke er åpenbar i dag.

Så var det adkomsten til Oslo vestfra. Stortingets vedtak om at byveksten skal tas med kollektiv, sykkel og gange, må forventes å sikre bussene akseptable fortrinn, siden dette er dagens dominerende kollektivløsning. Løsningen er neppe mindre moden enn ny jernbane under Oslo sentrum.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS