Flytrafikken øker og bidrar til global oppvarming. Norge er spesielt avhengig av luftfart pga store interne avstander, tynne markeder og en avsides beliggenhet i Europa. Realistiske alternativ til flytransport er få. Generelle virkemidler, som f eks inkludering av luftfart i det europeiske kvotehandelssystemet, anbefales. Særlige tiltak rettet kun mot luftfart, anbefales ikke fordi det vil ramme Norge ekstra hardt.
Målsetninger om redusert personbiltrafikk og økt kollektivandel i våre store byer har vist seg vanskelig å oppnå. Mer aktiv bruk av parkeringspolitikken kan være et alternativ til vegprising. Slik kan både mer miljøvennlig transport og større rettferdighet oppnås
Mindre enheter og økt innflytelse på arbeidssituasjonen reduserer sykefraværet blant bussførere, viser en ny evaluering utført av Transportøkonomisk institutt.
Selv til dels ekstreme og urealistiske endringer i drivstoffpris og kollektivtakster gir forholdsvis liten reduksjon i utslipp av CO2 fra persontransport. For å nå reduksjonsmålene i klimameldingen, er man trolig avhengig av markante effektivitetsforbedringer i transportmidlene utover det som ligger til grunn for i fremskrivningene for 2020