Du er her

Effektivisering av samferdselen

E 134 Ekspressveien over Haukeli, med arm mot Bergen, nå kalt Miljøvegen, har av mange blitt anerkjent som beste fjellovergang mellom Øst- og Vestlandet.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

DebattFaksimileKjøredistansen er 380 km, mot Filefjellsvegens 521 km.  Kjøretid er ca. fire timer.  Miljøvegen blir vintersikker med maksimal stigning på 1,2 %.

Flyruten Oslo–Bergen vil miste trafikk.  Likeledes Bergensbanen og Sørlandsbanen. Nye ekspressbussruter vil bli startet.

Vestlandsindustrien får utvidete markeder på Kontinentet som følge av E 134s forkortelse.  Miljøvegen vil få fire ganger så mye trafikk som nåværende E 134.   

 

Jernbanen trenger en sanering. Hele virksomheten må gås igjennom

Jernbanen vil få et skarpere lys på seg. Dens trafikk har nesten ikke vokst på 60 år, og markedsandelen er under 4 %.  Jernbanens gods kan selges til private operatører, som allerede dominerer markedet på distanser opp til 500 km. 

Jernbanen har fått ca. 16 milliarder kroner i årlig tilskudd, og har et stort udekket etterslep i mange sektorer. Nylig skrev Aftenposten (21.11.2014) at «Jernbaneverket kaster frem nye sjokktall for vedlikehold og fornyelse.»

Jernbanen har i mange år levd en beskyttet tilværelse, der uhell og budsjettoverskridelser tilsynelatende aksepteres.

Jernbanen trenger en sanering.  Hele virksomheten må gås i gjennom slik at den finner sin plass i samferdselsbildet. Her er en kjempeutfordring for samferdselsministeren.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS