I forrige utgave av Samferdsel ga to skribenter uttrykk for at TØI framstår som en dinosaur, ettersom det er en majoritet av menn som skal forelese på TØI- kurset, dessuten en majoritet av menn som sitter i TØI-ledelsen og i Samferdsels redaksjonsråd.
Alberte Marie Ruud og Trine Hagen påpeker i forrige nummer av Samferdsel en skjev kjønnsbalanse blant foreleserne på TØI-kurset som går av stabelen 20.–24. april. Kritikken er berettiget.
E 134 Ekspressveien over Haukeli, med arm mot Bergen, nå kalt Miljøvegen, har av mange blitt anerkjent som beste fjellovergang mellom Øst- og Vestlandet.
Mens stadig flere trailere hver eneste dag dundrer over fjell, gjennom daler og inn i byer, blir det dyrere og vanskeligere å frakte gods på kjøl. Det skriver adm. dir. Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund som har laget rapporten Broen til Europa om hvordan Norge kan styrke nærskipsfarten.
Vi blir stadig mer lovlydige i trafikken. Det begås færre trafikkforseelser enn for bare få år siden. Dette kan delvis komme av økt kontroll, men mye tyder på at også andre faktorer trekker i retning av færre trafikkforseelser.
På veger hvor det ble installert fotobokser i årene 2004 til 2010 er antall drepte og hardt skadde omtrent halvert, og antall personskadeulykker er redusert med nesten en tredjedel på den første kilometeren etter fotoboksen.
Det kjennes unektelig litt underlig å sitte hjemme, nær Oslo, og se på TV-nyhetene om snøen som laver ned i metervis på Vestlandet. Fra Sogndal og Voss ser vi bilder av hustak med et par meter snø på, vi ser anleggsmaskiner som fortvilet forsøker å holde veiene åpne gjennom snømasser som virker ugjennomtrengelige.
For mange er det en ikke-nyhet, det som er et hovedbudskap i en ny rapport fra den statlige flyplasseieren Avinor, nemlig at dagens norske samfunn er sterkt avhengig av et velfungerende luftfartssystem.
For aktører i og med nær tilknytning til norsk olje- og gassvirksomhet synes luftfartstilbudet «å være en nødvendig, men langt fra tilstrekkelig betingelse for valg av lokalitet,» konkluderer artikkelforfatterne. Men, poengterer de, samtidig spiller luftfarten en vesentlig rolle for å kunne drive en høyteknologisk virksomhet preget av et betydelig behov for forflytning av personell og utstyr.
«Siden 2003 har pendlerreiser med fly økt vesentlig mer enn annen arbeidsrelatert flytrafikk,» skriver artikkelforfatterne. «I 2013 ble det foretatt 2,2 millioner pendlerreiser med fly innenlands og 1,6 millioner pendlerreiser med fly mellom Norge og utlandet.»
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern