Du er her

Trenger vi en Broen til Europa 2.0?

Mens stadig flere trailere hver eneste dag dundrer over fjell, gjennom daler og inn i byer, blir det dyrere og vanskeligere å frakte gods på kjøl. Det skriver adm. dir. Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund som har laget rapporten Broen til Europa om hvordan Norge kan styrke nærskipsfarten.

Av Pål Jensen
Ski

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

DebattFakisimileSamtidig anbefaler Statens vegvesen en gigantisk bro over Oslofjorden, til 35–60 milliarder kroner, hvorav 5–10 mrd. skal brukes til å lappe på skadene. Med all sin støy og eksos vil dette anlegget bli så monumentalt at selv «monstermastene» i Hardanger blekner i sammenligning. Vegvesenet anslår at ca. 40 000 biler daglig vil ta veien over fjorden, riktignok betydelig mindre med høye bomavgifter.

 

Her bør Rederi-forbundet og miljøbevegelsen ha felles interesser. Men jeg mener Rederiforbundets rapport burde ha vært mer konkret i en del saker

Mesteparten av biltrafikken vil være nyskapt. Bare en mindre del vil bidra til å avlaste E6, E18 og veiene gjennom Oslo, og her vil tomrommet antagelig bli fylt av nye biler. Som kjent skjedde nettopp det med E18 vestover fra Oslo da Fornebu ble nedlagt.

Vegvesenet innrømmer selv at et slik broanlegg vil føre til større utslipp av klimagasser.

KVU-en bygger på en seilingshøyde på 32 m for broen over Mossesundet. Kystverket anbefaler derimot en seilingshøyde på 54 m av hensyn til trafikk til Aker Solutions/næringsvirksomhet.

Her bør Rederiforbundet og miljøbevegelsen ha felles interesser. Men jeg mener Rederiforbundets rapport burde ha vært mer konkret i en del saker, f.eks.:

  • Hvor mye må en investere i havneanlegg og -infrastruktur for å avlaste veiene rundt Oslo like mye som bilbroen Moss–Horten er anslått å gjøre?
  • Hvilke havner vil gi mest avlastning per krone? Kristiansand? Grenland? Stavanger? Bergen? Oslo? Eller andre?
  • Hva blir virkningene av skipstunnelen ved Stad?
  • Hvor mye gods kan forventes overført fra vei til sjø og bane hvis kontrollen med utenlandske trailere skjerpes?

Er dette noe Rederiforbundet kan ta med i en ny utgave av rapporten, en Broen til Europa 2.0?

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS