Stadig mer kan tyde på at vi også i Norge nærmer oss et Peak Car, et metningspunkt for antall biler på veiene – i hvert fall i de største byene. Vi kunne lese Dr. Peter Harrops tanker rundt dette temaet i forrige Samferdsel (nr. 9/2011), nå ser vi også tankevekkende tall for Oslo og Akershus i denne utgaven (side 4), og vi registrerer at til og med Norsk Petroleumsinstitutt ser for seg en reduksjon i CO2-utslippene fra veitrafikken i årene som kommer (side 19).
I løpet av årene fra 2004 til 2010 har befolkningen i Oslo og Akershus vokst kraftig, men biltrafikken har vokst langt mindre enn forventet. I Oslo har det faktisk ikke vært noen vekst i biltrafikken i det hele tatt, men det nye reisemønsteret har ført til at både kollektivtrafikken og gangtrafikken har økt sine andeler av reisene.
Korte strekninger av de hundretalls kilometer jernbane som må til for å etablere en lyntogforbindelse mellom Oslo og Kontinentet, er allerede enten på plass eller i ferd med å bli lagt. Men om de vil bli knyttet sammen for å betjene et lyntogprosjekt, og i tilfelle når, er et åpent spørsmål
Norge kan vinne på å delta i utvalget som skal styre den trans-europeiske jernbanekorridoren Stockholm–Palermo, mener artikkelforfatterne. De ser også at Norge kan gjøre godstransporten mer miljøvennlig ved å investere i korridorutvikling både i og utenfor Norge.
Hvis ikke vi sammen – i Danmark, Sverige, Norge og Finland, i Den nordiske Triangel og i STRING – kan få nogle større perspektiver i infrastrukturplanlægningen i Norden og få den til at række ud over både de nationale grænser og de nationale regnskaber, så taber vi kampen om udviklingen i Europa,» skriver Jacob Vestergaard i denne kronikken.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern