Du er her

LEDER

Usann tidsinformasjon

En av Oslos kollektivtransporttilbuds ivrige brukere kunne forleden fortelle oss følgende: Linje 1 skulle 6. desember, ifølge Ruter, starte sine kjøringer mellom Frognerseteren og Helsfyr, og på dagtid helt til Ellingsrudåsen. Han sjekket for sikkerhets skyld på sin pc med Trafikanten før han forlot frokostbordet, og der fikk han bekreftet at joda, linje 1 skulle gå til sine faste tider denne dagen. Full av forventning bega han seg derfor i vei til endeholdeplassen i øst i håp om å kunne nyte linje 1 uforstyrret helt frem til arbeidsstedet, uten å måtte bytte bane.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

AV ARE WORMNES

Linje 2 går også fra Ellingsrudåsen, men fra en annen perrong. Det er ikke så fort gjort å forflytte seg fra den ene til den andre perrongen. Det skulle da heller ikke være nødvendig, for sanntidsinformasjonen fortalte om første avgang for linje 1 om 5 minutter.

Men 5 minutter gikk, og ingen linje 1 dukket opp. Etter hvert kom linje 2 på den andre perrongen, og etter en hastig forflytning via diverse tunneler, rakk vår mann den banen. Underveis til Majorstuen, hvor han også denne dagen måtte bytte bane, registrerte han at det på samtlige holdeplasser med sanntidsinformasjon sto å lese at linje 1 var ventet om få minutter.

På Majorstuen traff han noen hyggelige folk fra Oslo T-banedrift. De kunne da fortelle at linje 1, nei den snudde på Majorstuen og gikk slett ikke helt til Ellingsrudåsen denne dagen. Men det hadde altså ikke det angivelige sanntidsinformasjonssystemet fått med seg. Det fortalte freidig at linje 1 straks var ventet.

Så står man der da, i minus 15 eller der omkring, og venter på noe som ikke kommer, men som man tror kommer fordi det står på sanntidstavlen at «noe», i dette tilfellet linje 1 retning Frognerseteren, straks skal komme.

Vår mann legger da også merke til, mens han står på Majorstuen og snakker med folkene fra Oslo T-banedrift, at sanntidsvarslede ankomster plutselig forsvinner fra tavlene uten at den varslede banen er kommet. Men litt etter kommer banen likevel uten at det står på tavlen. T-banedrift-folkene kan da fortelle at det er noe som skjer dersom banen er mer enn 3 minutter forsinket. Da faller den ut av sanntidsvarslingen. Forstå det den som kan!

Dette er ikke noe enkeltstående tilfelle. Vi har selv opplevd lignende mysterier mange ganger, særlig når vi står og venter på trikken. Da kan det stå på sanntidstavlen at vår trikk, nr. 13, skal komme om 3 minutter. Så vi venter i 3 minutter, men istedenfor at det kommer en trikk, skifter tavlen innhold og melder at trikken nå er 5 minutter unna. Hvordan kan det ha seg? Kjører den feil vei?

Eller vi står på Storo hvor vi kan se helt opp til Sandaker. På tavlen står det «nå», men ingen trikk er å skue, selv om vi har stått der en stund.

«Nå» er for øvrig også et underlig fenomen når det relateres til sann tid og kollektivtrafikk. Normalt betyr vel «nå» akkurat nå! Men når det står «nå» på tavlen uten at det står noe transportmiddel på holdeplassen, er da trikken/ banen/bussen gått eller er den ikke kommet? Eller når vi halser av sted for å rekke vår buss fordi vi ser at det står «nå» ved nummeret for vår linje, for så å oppdage at det er en helt annen linje som er i ferd med å forlate holdeplassen, hva skal vi tro da?

Vi er en ivrig ambassadør for sanntidsinformasjon som et middel i kampen for å få flere til å reise kollektivt. Men poenget med å informere i sanntid, er at informasjonen faktisk kommer i sann tid.

For det fine med sanntidssystemer er at de kan fortelle når et transportmiddel faktisk kommer eller går istedenfor å melde om når det skulle ha kommet eller gått. Men det må virke, ellers er det verre enn ingenting. Et sanntidsinformasjonssystem som ikke er til å stole på, ja som noen ganger faktisk lyver, er null verdt! Det skaper bare frustrasjon og irritasjon.

Dette blir uttrykkelig underbygget i artikkelen på side 4 i denne utgaven av Samferdsel, hvor kostnadene ved forsinkelser blir belyst: Kollektivreisende hater forsinkelser, og hatet forsterkes ytterligere når korrekt informasjon om forsinkelsene uteblir.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS