Du er her

Sykkelen inntar London

Bomber og kaos har skremt londonerne ut i gatene – på sykkel. Sykkelinnslaget i den tette London-trafikken har øket med 50 prosent de siste fem årene, særlig etter at bombene smalt i undergrunnen og i en buss 7. juli 2005. Nå regner myndighetene med at det hver dag sykles ca. 450 000 turer i hovedstaden.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Grønnmalte sykkelfelt og ”sykkelbokser” foran bilene i kryssene, dukker opp i stadig flere London-gater. Foto: Are Wormnes.

Av Are Wormnes

Den ikke-syklende, men sykkelvennlige borgermesteren i London, Ken Livingstone, har vært en pådriver bak økningen i de årlige investeringene i sykkelanlegg i London fra 5,5 millioner pund for seks år siden til 24 millioner i fjor – noe som tilsvarer nesten 300 millioner norske kroner. Det blir resultater av slikt.

Omtrent hver uke er det blitt åpnet nye gater med sykkelfelt eller -veger, innen 2010 er målet å være oppe i 90 mil med tilrettelagte anlegg for sykling i London. Det er utarbeidet detaljerte sykkelkart som deles ut gratis for å hjelpe syklistene til å unngå trafikken. I år vil borgermester Livingstone, som et ekstra stunt for å øke sykkelinteressen i byen, investere 1,5 millioner pund for å kunne starte Tour de France i London – men han regner også med å kunne håve inn en ”turistgevinst” på 70 millioner pund på arrangementet.

At været er bra, hjelper også på sykkelinteressen. – Hver gang solen skinner noen dager, øker sykkelsalget, forteller Phillip Darnton som representerer organisasjonen for den britiske sykkelnæringen, The Bicycle Association, til Business Life. Han ser både klimaproblematikken og en mulig rushtidsavgift i flere britiske byer enn London, som gunstig for sykkelnæringen.

Regjeringen stiller seg også bak sykkelsatsingen gjennom å predike ”to hjul er bra, fire er det ikke”. En ekstrabevilgning på 15 millioner pund ble gitt i fjor for å fremme sykling, spesielt blant barn. Regjeringen har også etablert en støtteordning i forbindelse med ”Sykle til jobben”-tiltak. Her får bedrifter skattefritak for investeringer i sykler som stilles til disposisjon for ansatte som vil sykle til og fra jobben. Cykling England, den nye, nasjonale paraplyorganisasjonen som skal koordinere og utvikle sykling på nasjonal basis, har satt som ambisiøst mål at antallet mennesker som sykler skal fordobles i løpet av 2007! Per i dag regner britene med at ca. tre prosent bruker sykkel på arbeidsreisen. Cambridge har høyest andel, men i London vokser syklistandelen raskest.

3,5 mill nye sykler årlig
Sykkelboomen slår selvsagt positivt ut i regnskapene til sykkelprodusentene, men nøyaktige tall er vanskelige å fremskaffe. Såvel produsentene som forhandlerne er meget tilbakeholdne med å gi opplysninger om egen omsetning.

- Det er en absurd situasjon, sier Darnton som tidligere var sjef for sykkelprodusenten Raleigh, til Business Life. – Offisielle tall er det umulig å fremskaffe, og det er slett ikke gunstig for sykkelindustrien, mener han.

Men The Bicycle Association anslår likevel at det i 2005 ble solgt 3,5 millioner nye sykler i Storbritannia, mot 2,7 millioner i 2000. Svært mye av økningen regner man med skyldes sykkelboomen i London.

Darnton forteller at den største salgsøkningen gjelder ”pendler-sykler”, sykler som brukes til arbeidsreiser. Mest hybridsykler, men også salget av sammenleggbare sykler øker kraftig blant denne brukergruppen – slike sykler er det nå leveringsproblemer for. De er blitt svært populære blant folk som kombinerer syklingen med kollektiv transport. Disse syklene kan tas med fritt på alle offentlige transportmidler.

Den gruppen som i størst grad har tatt sykkelen fatt, er menn mellom 35 og 45 år. De ser det å sykle til jobben som en fin måte å holde seg i form på. Men også blant kvinner griper syklingen om seg.

Sykkelboomen gjelder alle sykkeltyper i alle prisklasser og i nesten alle samfunnslag. Men det bekymrer både myndighetene og sykkelbransjen at så mange barn ikke sykler. Den er de middelaldrende som står for den store veksten, de unge uteblir. Det er en trend som bekymrer fordi det nå er en hel generasjon av yngre voksne som selv aldri har syklet og som heller ikke gjør noe for å få sine barn opp på en sykkel, angivelig fordi det er for farlig, men også på grunn av en sofamentalitet som fører til en stadig mer stillesittende tilværelse. En av de største utfordringene britene derfor står overfor, er å få barna tilbake på sykkelsetet.

Et unikt tilbud
Det å sykle i London kan virke livsfarlig. Det stadig økende antallet syklister av alle kategorier, slåss mot hverandre og mot bil- og busstrafikken for å komme seg frem. Trimsyklister som vil fort frem, gjør livet surt for dem som ikke har det så travelt – spesielt i de gatene som ennå ikke er tilrettelagt for sykling. Der det ikke er anlagt sykkelfelt, deler syklistene kollektivfeltet med bussene, der slike felt finnes. Det skjer heller ikke konfliktfritt. Bussjåførene i London er ikke alle av den mest tålmodige sorten.

Men byens myndigheter har altså de siste årene satset massivt for å gjøre det lettere for syklistene å finne egnede, trygge ruter gjennom byen. Det anlegges stadig nye sykkelfelt og -veger, sykkeltraseene skiltes, og det er etablert en utrolig bra ruteplanlegger for syklister på hjemmesidene til Transport for London (www.tfl.gov.uk/cykles/) . Denne hjemmesiden innholder for øvrig et vell av interessant informasjon for dem som ønsker å sykle i London.

Transport for London har et fremragende tilbud til dem som vil sykle i London. På www.tfl.gov.uk/cykles/ kan man laste ned et detaljert kart over hvordan man best kan komme seg fra ett sted til et annet på sykkel.

Ruteplanleggeren gjør det mulig, også for ukjente, å sykle trygt gjennom storbyen – et virkelig bra alternativ for dem som ønsker å bese storbyen fra sykkelsetet. Ved å taste inn på en PC hvor man vil sykle fra og til, får man et detaljert sykkelkart med inntegnet sykkelrute. Her er gatene merket med fargekoder etter hvor godt de er tilrettelagt for sykling, det vises om gatene har sykkelfelt, om den har sykkelveg separert fra annen trafikk, om gaten er merket for syklister eller om gaten rett og slett er av den lite trafikkerte typen som det kan være greit å sykle i. I tillegg til et kart med den anbefalte sykkelruten inntegnet, får man en kryss til kryss-veiledning som viser om turen videre går rett frem, til høyre eller til venstre, hvor langt det er mellom kryssene og om gaten man skal inn i har sykkelfelt.

Borgermester Livingstone har all grunn til å være tilfreds med hva som er oppnådd i løpet av få år. Sykkelen i London er kommet for å bli!

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS