Du er her

Norsk luftfart:

En skremmende avhengighet

Samferdsel nr.1 2015 går gjennom innholdet i en ny Avinor-rapport om luftfartens samfunnsnytte og skriver på lederplass at rapporten kan leses som en påminnelse om at Norge kanskje er skremmende avhengig av luftfarten.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

DebattSamferdsel nr. 1 - 2015Det er med stor beklagelse jeg må konstatere at begrepene bærekraft, miljø og klima er nesten helt utelatt i omtalen av Avinor-rapporten.

Det er allment kjent og akseptert at klimautviklingen er vår tids største utfordring, og at den stadig økende flytrafikken bidrar til global oppvarming. Det er bemerkelsesverdig at man i en så viktig sak rett og slett bare kobler miljø- og klimaproblemet fra. Dette skjer dessverre i altfor mange saker; det er lett å bli enige om målsettingene, men vi lander stort sett på kortsiktige økonomiske løsninger.

I lederartikkelen sies det likevel at rapporten også kan leses som en påminnelse om at Norge kanskje er skremmende avhengig av luftfarten, en påminnelse om at det kunne være fint for landet å ha noen robuste alternativer i bl.a. et bedre utbygget vei- og jernbanenett.

Ja, et godt spørsmål, men som bare blir liggende på rullebanen.

 

I Sør-Norge kunne en stor del av flytrafikken vært faset ut til fordel for lyntog mellom
Oslo–Bergen,
Oslo–Trondheim og Oslo–Grenland–Kristiansand–Stavanger

Hvorfor glemmer vi den såkalte høyhastighetsutredningen som regjeringen for noen år siden lot utarbeide? Vi vet at flytrafikken mellom våre største byer – Stavanger, Bergen, Trondheim og Oslo – er meget stor og på høyde med noen av de sterkest trafikkerte strekningene ute i Europa. Disse høytrafikkerte strekningene i Europa er stort sett erstattet med høyhastighetstog, og på én strekning er flytrafikken endog innstilt helt.

Hvorfor det? Jo, fordi toget er både komfortabelt og langt mer miljøvennlig og bidrar til en sterk reduksjon i utslipp av klimagasser når vi ser disse satsingene i et lengre perspektiv. I Sør-Norge kunne en stor del av flytrafikken vært faset ut til fordel for lyntog mellom Oslo–Bergen, Oslo–Trondheim og Oslo–Grenland–Kristiansand–Stavanger.

Delartikkelen – Til og fra jobben med fly – viser at det blir mer og mer vanlig å pendle til jobben med fly! Det blir vist, som et eksempel, til en som pendler 1000 km hver dag. Det kan tyde på at det er for billig å fly. Vi betaler ikke for skadene, men overlater disse til de som kommer etter oss.

I klimasammenheng snakker vi om fotavtrykk. En gjennomsnittlig nordmann sender i løpet av ett år 11 tonn CO2 opp i atmosfæren. En europeer 7 tonn, en kineser 6 tonn, en amerikaner 20 tonn, mens største delen av jordas befolkning har et fotavtrykk på rundt 1 tonn. En som pendler 1000 km hver dag med fly, vil opparbeide seg et fotavtrykk på nærmere 100 tonn.

Hva tenker Avinor om vår tids største utfordring? Hva tenker våre politikere om dette? Hvorfor skal luftfarten fristilles i disse spørsmålene? Er det rettferdig at nordmenn skal forsyne seg med opptil 100 «kakestykker» når brorparten av verdens folk må klare seg med ett?

Har norsk luftfart blitt en skremmende virkelighet?

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS