Fra flere år tilbake er det i Norge og internasjonalt blitt snakket om sømløs transport – om at personer (gods også) skal kunne komme enkelt og greit fra utgangspunktet til endepunktet for den aktuelle befordringen.
Det er så revolusjonerende nytt og så tilsynelatende enkelt at det mest utrolige er at det ikke er gjort før. Statens vegvesen vil nå dra nytte av, i denne omgang, Volvo-bilers avanserte system for friksjonsmåling – i sanntid.
I en noe ubalansert artikkel i bladet Samferdsel nr. 1, januar 2015, med overskriften «Vognkortet ljuger om CO2-utslippet» går tidligere instituttsjef, nå forsker, Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt ut med sine personlige erfaringer.
Samferdsel nr.1 2015 går gjennom innholdet i en ny Avinor-rapport om luftfartens samfunnsnytte og skriver på lederplass at rapporten kan leses som en påminnelse om at Norge kanskje er skremmende avhengig av luftfarten.
En stor andel av personer med nedsatt funksjonsevne her i landet reiser ikke kollektivt. Det finnes lite kunnskap om hvorfor.
Selvkjørende biler har vært sett i mange science fiction-filmer, men nå er det ikke lenge før de kommer ut av laboratoriene og ser dagens lys.
«Funnene indikerer at systemet for strategisk vegplanlegging som har utviklet seg gjennom fire NTP-er, har betydelige svakheter», skriver nærblikk-forfatterne.
«Når en innfartsparkering er full, kan det tolkes som et behov for utvidelse, men prisregulering og bedre tilrettelegging for sykkelparkering og mating med buss kan i flere situasjoner være et godt alternativ», skriver artikkelforfatterne.
Norge har i årenes løp blitt flinkere til å påvirke utformingen av samferdselspolitikken i EU, mener kronikkforfatteren. Og han ser at Norge med fordel kan bli enda flinkere, for som han skriver: «I lys av de store utfordringene som tegner seg i EUs samferdselspolitikk i åra framover, er det viktig å videreutvikle gode og offensive arbeidsformer; kanskje særlig komme enda tidligere på ballen – noen ganger før den er satt i spill»
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern