Du er her

Statens vegvesen og Volvo:

Sammen på glattisen

Det er så revolusjonerende nytt og så tilsynelatende enkelt at det mest utrolige er at det ikke er gjort før. Statens vegvesen vil nå dra nytte av, i denne omgang, Volvo-bilers avanserte system for friksjonsmåling – i sanntid.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

RefleksjonModerne biler er utstyrt med avanserte sensorer som registrerer det meste av betydning for kjøringen, også om det er glatt. Men hittil har hver enkelt bil holdt denne informasjonen for seg selv.

 

Det er forståelig at forventningene til prosjektet, som skal gå fra nå og ut 2017, er veldig store

Det har lenge vært arbeidet for å utvikle systemer, teknologier og internasjonale standarder som gjør det mulig for bilene å kommunisere med hverandre og med infrastrukturen på tvers av bilmerker og landegrenser. Dette vil gjøre trafikken sikrere, blant annet fordi bilene da vil kunne advare sine førere om farlige situasjoner forut.

Men det at de ansvarlige for veivedlikeholdet kan sitte og systematisere denne informasjonen og bruke den aktivt for å utbedre problemer, som et glatt veiparti vil kunne være, er nytt.

Tradisjonelt har Statens vegvesen målt friksjonen på veiene ved hjelp av spesialbiler med avansert utstyrte testrigger. De har ikke så mange slike biler, og de er ikke over alt til enhver tid. Så hvorfor ikke bruke de bilene som faktisk er der ute, nesten over alt til enhver tid, og hente inn informasjon om veggrepet fra dem?

– Dette vil være en enorm forenkling i forhold til i dag, konstaterte trafikksikkerhetsdirektør Marit Brandsegg i Statens vegvesen da hun forleden presenterte det ferske isvarslingssamarbeidet som Vegvesenet har inngått med Volvo Cars, Trafikverket, Sintef, NTNU, VTI, Universitetet i Göteborg, Luleå Tekniske Universitet, Road IT AB og Klimator AB.

Det er med andre ord snakk om et stort prosjekt, med en samlet økonomisk ramme på 12,5 millioner kroner, hvor Volvo vil sørge for at deres vanlige biler, i et foreløpig antall av 500–1000 «rullende målestasjoner», vil forsyne Vegvesenet med data om vær og føre der bilene ferdes, i Norge konsentrert til Oslo-området i første omgang. Bilene kjenner temperatur og registrerer nedbør, og de kjenner om det er glatt. Den informasjonen sendes til de veiansvarlige som så vil bearbeide og bruke den til å informere de trafikantene som trenger informasjonen, men også til å iverksette tiltak raskt der det er nødvendig.

Dataene som kommer inn, vil være veispesifikke – kjører «målebilen» på E18, som er tørr, får ikke E18-bilistene info som gjelder dem på parallellveien som er såpeglatt.

Det er forståelig at forventningene til prosjektet, som skal gå fra nå og ut 2017, er veldig store.

–Potensialet er veldig stort. Dette er bare begynnelsen, kunne Ane Dalsnes Storsæter entusiastisk formidle. Hun er Vegvesenets leder for prosjektet som har fått navnet Road Status Information (RSI). Det var Trafikverket og Volvo som tok initiativet til dette prosjektet som nå inngår i Statens vegvesens forsknings- og utviklingsprogram «Smartere vegtrafikk med ITS».

Det er et program som blant annet ser på hvilke teknologiske løsninger som kan bidra til en sikrere og mer miljøvennlig veitrafikk med god fremkommelighet og tilgjengelighet.

Vi som vet litt om hvilke data dagens biler samler og bruker for å hjelpe oss under kjøringen, applauderer alt som kan gjøres fra myndighetenes side for å bruke disse dataene til fellesskapets beste. Så lenge det kan gjøres anonymt. 

 

  • thumbnail
  • thumbnail

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS