|
Foto: Ukjent (www.motor-talk.de). |
Artikkelforfatteren er forsker II ved Transportøkonomisk institutt (TØI) |
AV ALENA HØYE
Dette viser gjennomganger av internasjonale forskningsresultater som er gjort i forbindelse med revisjonen av Trafikksikkerhetshåndboken (Høye, 2013).
Sjelden, uforutsigbart og farlig
I Norge er det i årene 2002 til 2009 kun registrert 15 politirapporterte personskadeulykker hvor spøkelsesbiler var innblandet (Statens vegvesen, 2011). Når det først skjer ulykker med spøkelsesbilister, er de imidlertid svært alvorlige. I de 15 ulykkene mistet fem mennesker livet, og syv ble hardt skadd.
I hver ulykke med en spøkelsesbilist blir i gjennomsnitt ca. 0,5 personer drept og mer enn én alvorlig skadd. Studier fra ulike land har anslått at ulykker med spøkelsesbilister utgjør mellom tre og seks prosent av alle dødsulykkene på motorveger, men kun en forsvinnende liten andel av alle personskadeulykker på motorveg.
I de aller fleste tilfellene er spøkelseskjøring ikke et bevisst valg. Noen personer har høyere risiko for å spøkelseskjøre enn andre: eldre førere, førere som er beruset, syke (f.eks. demens) eller stresset. Menn er overrepresentert i denne typen ulykker. Situasjoner som øker risikoen for spøkelseskjøring er dårlige siktforhold, som mørke, tåke, regn og snø, og lite trafikk.
De mest typiske situasjonene er hvor noen kjører inn på en motorveg i feil retning på en avkjøringsrampe, u-sving på motorveg, kjøring på feil side av midtdeleren på en veg som ikke gjennomgående har midtdeler, og sving inn i envegskjørt gate.
Vegen viser veg
Den viktigste faktor som påvirker risikoen for spøkelseskjøring er trolig den fysiske utformingen av vegen. Hvis denne er svært misvisende og «leder» førere i feil retning, kan det være vanskelig også for førere utenfor risikogruppene å unngå spøkelseskjøring, og vanlige skilt og oppmerkingstiltak kan ikke forventes å ha stor effekt (Sørensen, 2011).
Skilt kan muligens i en viss grad redusere risikoen for spøkelseskjøring. I Nederland har det vist seg at antall ulykker med spøkelsesbilister gikk ned etter at alle avkjøringsramper ble skiltet med «Innkjøring forbudt» og underskilt «Kjør tilbake».
Ulykkestallet gikk videre ned etter at mange avkjøringsramper ble utstyrt med store, gule skilt med svart hånd og «Innkjøring forbudt».
Man kan imidlertid ikke utelukke at ulykkesreduksjonen skyldes tilfeldige endringer som kan gi store, relative utslag når antallet ulykker er lite. Belysning kan også tenkes å redusere risikoen for spøkelseskjøring.
Automatisk stopp for spøkelser
Førere som kjører i feil retning på ramper kan effektivt stanses ved hjelp av f.eks. tagger som kan kjøres over i riktig retning, men som ødelegger dekkene om man kjører over dem i feil retning. Slike tiltak er imidlertid lite undersøkt, er kostbare og kan medføre problemer også for trafikk i riktig retning (f.eks. ved saktegående kø).
En noe mildere variant er automatisk detektering av spøkelseskjøretøy på ramper og varsling av førerne deres. Til varsling kan man bl.a. bruke variable skilt eller lys i asfalten. En fordel med lys i asfalten er at trøtte og berusede førere ofte har oppmerksomheten rettet mot vegen i større grad enn mot skilt. Disse vil derfor muligens reagere lettere på lys i asfalten enn på skilt.
Automatisk detektering av spøkelseskjøretøy kan også brukes for å sende varsler til både føreren av det aktuelle kjøretøyet og, direkte eller indirekte, til andre trafikanter. Et problem med slike systemer er imidlertid at det produseres forholdsvis mange falske alarmer. Tiltak som varsler andre trafikanter og eventuelt også vegtrafikksentral, politi og nødetater, kan redusere ulykkesrisikoen i tilfelle spøkelseskjøring, men ikke spøkelseskjøring i seg selv.
Bilen som finner riktig veg
Det finnes nå også systemer i kjøretøy som ved hjelp av GPS kan varsle føreren når denne er i ferd med å kjøre inn på en veg mot kjøreretningen. Slike systemer er imidlertid ikke i utbredt bruk ennå.
Hvor skal man sette inn spesielle tiltak?
Utfordringen med spøkelseskjøring er at det skjer så sjelden at det er svært vanskelig å bestemme empirisk hvor det er mest effektivt å sette inn hvilke tiltak og at evalueringsstudier av tiltak er nesten totalt fraværende. Det mest lovende utgangspunktet er derfor konkrete trafikktellinger hvor man finner ut hvor mange kjøretøy som kjører feil, og at man så skjønnsmessig vurderer hvordan vegutformingen og skiltingen kan tenkes å bidra til å hindre spøkelseskjøring.
Referanser
Høye, A. (2013). Revisjon av Trafikksikkerhetshåndboken – 3.28 Tiltak mot kjøring mot kjøreretningen. Arbeidsdokument 50290. Oslo: Transportøkonomisk institutt.
Sørensen, M.W.J. (2011). Spøkelsesbilister i rundkjøringen. Samferdsel, vol. 50, nr. 6, side 16–17. http:// samferdsel.toi.no/article30603-1273.html
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen