Nederland, Tyskland og Danmark er land som ofte trekkes fram når det gjelder tilrettelegging for sykkeltrafikk. I et land som Norge, hvor sykkelbruken er betydelig mindre, betrakter vi det nærmest som naturgitt at man i disse landene bruker sykkel til mange av reisene. Slik er det ikke. Vel har disse landene både en topografi og et klima som ligger til rette for sykling, men den høye sykkelandelen skyldes i minst like stor grad bevisst satsing og tilrettelegging for sykkeltrafikk over lang tid. Ved behandlingen av Nasjonal transportplan 2006 2015 vedtok Stortinget også en Nasjonal sykkelstrategi. Denne sier i klartekst at man ønsker at en større andel av reisene i fremtiden skal foregå med sykkel. Statens vegvesen har fått et spesielt ansvar for å gjennomføre dette. Strategien er nå i ferd med å bli implementert i Vegvesenets handlingsplaner. Samferdsels sykkelekstra er et samarbeid mellom tidsskriftet Samferdsel og Statens vegvesen. Hensikten med heftet er å presentere erfaringer fra Norge og utlandet når det gjelder tilrettelegging for sykkeltrafikk, til nytte og inspirasjon for alle som arbeider med dette feltet. Dette er innholdet i Samferdsel Sykkelekstra: 3 Samferdselsminister Torild Skogsholm: Konkrete mål forplikter. Av 4 Sykkelstrategien integrert i Vegvesenets handlingsprogram 6 Regionvegsjef Andreas Setsaa: Sykkel må tas på alvor som transportmiddel. Av 8 Europeiske efaringer: Flere syklister gir lavere ulykkesrisiko - og betydelige helseeffekter. Av Thomas Krag 14 Odense: Sykkelprosjektet som senket helseutgiftene. Av 16 Stockholm: Sykkelandelen fordoblet på 10 år. Av Olav Kasin 19 Systematisk arbeid over lang tid gir resultater. Av Thomas Krag 20 Byrådsleder Erling Lae: En ekstra sykkel i byen er en bil spart. Av 22 ATP: Nytt verktøy i sykkelplanleggingen. Av Henning Lervåg og Kari Skogstad Norddal 26 Sykkeltellinger gir grunnlag for systematisk planlegging. Av Anders Dalen og 28 Sykkelveginspeksjoner. Av Arve Kirkevold 30 Sykling mot kjøreretningen bedrer fremkommeligheten og sikkerheten. Av Elin Ødegård 32 Valg av sykkel viser hvem vi er. Av Guro Berge 36 Ordfører Oddvar Skisland: Sykkelbruk kan jevne ut helseforskjeller. Av 27 Sykkelsatsing i Kristiansand. Av Elisabeth A. Helle |
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen