Du er her

Gi lys, og du får lys

Vanligvis blir syklister møtt med bot (forenklet forelegg) når de blir tatt i å sykle uten lys i mørket. Kristiansand kommune prøvde seg på en omvendt taktikk – med hell.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

/ Av Susanne Nordbakke /

 

I oktober 2005 gjennomførte Kristiansand kommune en kampanje for å øke lysbruken blant syklister i byen. Kampanjen hadde form av en ”lys-razzia” der syklister som syklet i mørket uten lys ble stoppet av politiet og representanter fra kommunen. Istedenfor bot fikk de en sykkellykt samt tilbud om å kjøpe en baklykt til redusert (halv) pris. Samtidig ble de informert om betydningen av å sykle med lys.

 

Kampanjen fokuserte på positive møter med syklistene heller enn på straff. Det er ikke sikkert bøter vil få flere syklister til å kjøpe sykkellykt eller til å bruke den de har. Risikoen for bøter for ikke å bruke sykkellykt er jo relativt små, og hvis ulykken skulle inntreffe er det jo først og fremst en selv det går ut over. Så hvorfor skal man da ta seg bryet med å skaffe en lykt? Kan man ikke bare sykle forsiktig i mørket?

 

Hovedhypotesen i kampanjen var nettopp at tilgangen til sykkellykt er den største barrièren for ikke å bruke lys, og ved å møte syklistene med en gave istedenfor bot, ville de kanskje bli mer mottakelige for informasjon om farene ved å sykle uten lys i mørket og om at det også er ulovlig.

 

Transportøkonomisk institutt fikk i oppdrag av Vegdirektoratet å evaluere kampanjen. Det ble gjort ved å foreta en spørreundersøkelse både blant de syklistene som ble stoppet under kampanjen og i et kontrollutvalg én måned etter kampanjen. Kontrollert for de som uansett ville ha skaffet seg lykt selv i løpet av den siste måneden, viser beregningene at kampanjen har økt bruken av sykkellys i mørket med 75 % i kampanjeutvalget.

 

Evalueringen viser også at kampanjen har nådd ut til grupper som i mindre grad bruker lys på sykkelen i mørket. Det gjelder blant annet de yngre, de som sykler korte distanser og de som ikke sykler så ofte i mørket. Syklistene ble også bedt om å oppgi begrunnelser for ikke å bruke sykkellys. Funnene fra disse analysene stemmer til en viss grad med de hypotesene man hadde for kampanjen: Årsaker til ikke å bruke lys i mørket er i stor grad knyttet til en litt ”slapp” innstilling til sykkellys samt at mange har problemer med å gjennomføre sine planer om å få kjøpt en lykt.

 

Evalueringen viser at kampanjer av dette slag, hvor man øker tilgjengeligheten til utstyret ved å dele ut lykter samtidig som man får markert betydningen av sykkellys i mørket på en effektiv måte, kan fremme lysbruken blant syklister.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS