Noe tyder på at det kan være et politisk klimaskifte i emning når det gjelder holdninger til alternativ finansiering av store infrastrukturprosjekter også her i landet. Siste nytt fra utlandet er at Storbritannias statsminister, David Cameron, vil vurdere muligheten for å delprivatisere britiske riks- og motorveier for å få penger til nybygg og sårt tiltrengt vedlikehold (The Guardian 19. mars 2012)
AutoPASS-brikker har muliggjort effektiv innkreving av bompenger og medført forenklinger for bilistene. Når det nå skal innføres obligatorisk brikke for alle kjøretøy over 7,5 tonn, bør vi også vurdere om vi skal gjøre brikken obligatorisk for alle andre kjøretøy. Det vil kunne gi betydelige forbedringer i fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø
Slik foregår det
Spørsmål og svar pr. e-post.
Den spurte tilbys å bruke opptil tre ganger så stor plass som spørreren, og blir ikke fulgt opp med avklarende spørsmål
Dårlig luftkvalitet fører til alvorlige helseproblemer for mange mennesker i byområder. Statens vegvesen og kommunene er pålagt å iverksette tiltak for å overholde grenseverdier som er satt for lokal luftkvalitet. Mange tiltak må kombineres, og lavere hastighet er et av dem. Til tross for at redaktør i Samferdsel, Are Wormnes, kaller det en farts-farse, har vi mye dokumentasjon på at miljøfartsgrensen i Oslo har god effekt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern