Innsenderne er hhv. forsker, forsker II og ass. direktør ved Transportøkonomisk institutt (TØI). |
AV CHI KWAN KWONG, HARALD MINKEN OG KJELL WERNER JOHANSEN
Innsenderne svarer på kritikken som fremkom i et debattinnlegg i forrige utgave av Samferdsel
Kritikken er rettet mot modellsystemet vi har brukt, som er samferdselsetatenes felles modellsystem for persontransport. Det hevdes at ambisjonen om ett offisielt norsk modellsystem har ført til utvikling av et tungrodd verktøy som i mange tilfeller fungerer dårlig.
Det er Vista Analyse som har stått for trafikkberegningene og de samfunnsøkonomiske analysene i konseptvalgutredningen, altså den utredningen som vi har hatt i oppdrag å kvalitetssikre. I dette arbeidet har de benyttet sin egenutviklete transportmodell.
Vårt mandat fra Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet har vært å gjennomføre en uavhengig kvalitetssikring av konseptvalgutredningen. Som en del av kvalitetssikringsarbeidet inngår også egne, uavhengige transportberegninger og samfunnsøkonomiske analyser. Det har ikke vært aktuelt for oss å bruke Vistas transportmodell i kvalitetssikringen.
For det første er det en del av kvalitetssikringsarbeidet å gjøre egne, uavhengige transportberegninger og samfunnsøkonomiske analyser. For det andre har vi ikke fått tilfredsstillende innsyn i hvordan modellen fungerer. Modellen er hverken åpent tilgjengelig for andre fagmiljøer eller tilstrekkelig dokumentert. Vi har dermed ikke hatt mulighet til å kvalitetssikre modellens resultater på annen måte enn å gjennomføre våre egne alternative beregninger med et annet verktøy.
Våre trafikkberegninger gir til dels annerledes resultater enn resultatene i konseptvalgutredningen. Dette skyldes blant annet at beregningene bygger på ulik metodikk og forutsetninger, samt at resultatuttakene ikke er direkte sammenlignbare. Noen av forskjellene i trafikktall som Vista framhever i sin artikkel, skyldes nok ulikheter i tilgangen på data, mens andre forskjeller kan skyldes at vår modell dekker langt flere reiserelasjoner, transportmåter og trafikkstrømmer enn deres. De samfunnsøkonomiske analysene er imidlertid i grove trekk sammenfallende med konseptvalgutredningen.
Det er altså ikke avvik i trafikkberegninger og samfunnsøkonomiske analyser som er årsaken til at vi som kvalitetssikrere konkluderer annerledes enn konseptvalgutredningen. Den vesentlige forskjellen mellom de to utredningene er at konklusjonene i konseptvalgutredningen ikke samsvarer med resultatet av de samfunnsøkonomiske analysene. Det må Jernbaneverket ta ansvar for. Våre konklusjoner er derimot i tråd med de samfunnsøkonomiske analysene, både analysene i konseptvalgutredningen og analysene vi selv har gjort.1
Det er for øvrig ikke riktig at modellen vi har brukt, ikke skiller mellom ulike perioder av dagen. På kollektivsiden skiller modellen mellom tilbudet i rush og utenom rush. Reiser til og fra arbeid er lagt til rush, mens andre reiser går utenom rush. Det som derimot er riktig, er at køsituasjonen på veg er modellert som gjennomsnitt over døgnet, og det er naturligvis en svakhet.
Det offisielle norske modellsystemet ble etablert i 2003 med ønske om å etablere et felles tverretatlig modellsystem som behandler hele transportsystemet under like forutsetninger. Systemet har siden vært gjenstand for kontinuerlig utvikling av landets ledende fagmiljøer. Modellstrukturen er basert på akademisk etablerte teorier og observerte sammenhenger fra nasjonale reisevaneundersøkelser. Dette gjør at modellene er gjennomsiktige og etterprøvbare, noe som har gitt fagmiljøet innen transportmodeller i Norge en felles kunnskapsplattform.
Modellen benyttet i konseptvalgutredningen er på sin side utviklet og eid av Vista Analyse. Ingen andre fagmiljøer har tilgang til denne modellen eller innsyn i hvordan modellen fungerer. Vi har ikke grunnlag for å mene at modellen kvalitativt er dårligere egnet for bruk i denne konseptvalgutredningen enn det offisielle modellsystemet, og registrerer at de samfunnsøkonomiske analysene grovt sett gir samsvarende resultater.
Vi mener imidlertid at beslutninger om milliardinvesteringer i samferdselssektoren bør tuftes på gjennomsiktige og etterprøvbare analyser, og at sektoren vil være best tjent med å samle de gode kreftene på en felles, åpen kunnskapsplattform.
1 De såkalte supplerende analysene, som Vista gjennomførte på oppdrag av Jernbaneverket etter at konseptvalgutredningen var avlevert, kan se ut til å understøtte konseptvalgutredningens konklusjoner, men bygger på forutsetninger som neppe vil slå til i praksis.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen