Av Tor Homleid og Nicolai Heldal Jon-Terje Bekken fra Transportøkonomisk institutt problematiserer i en artikkel i Samferdsel nr 2/2004 den økende bruken anbud basert på bruttokontrakter. Vi deler Bekkens bekymring for at bruttokontrakter kan svekke markedsorienteringen hos selskapene, som ganske riktig er nærmest markedet. Vi tror likevel at andre faktorer enn valg av brutto- eller nettokontrakt har større betydning for å oppnå en positiv utvikling i kollektivtrafikken. En positiv utvikling forutsetter etter vår oppfatning først og fremst at det arbeides etter en langsiktig strategi for utvikling av tilbudet og at det er konkurranse om oppdragene. Konkurranse og langsiktighet er vanskelig å forene fordi konkurranse i utgangspunktet må gjelde avtaler over en avgrenset tidsperiode. Etter vår oppfatning lykkes de fylkeskommuner som benytter konkurranse om bruttokontrakter gjennomgående noe bedre enn fylkeskommuner som kjøper kollektivtrafikktjenester på andre måter. Denne konklusjon er basert både på "teoretiske" vurderinger av virkninger av incitamenter, risiko- og ansvarsfordeling, og på erfaringer fra bruk av ulike konkurranse- og kontraktsformer. Dette betyr ikke at dette nødvendigvis er den beste kontraktsformen eller at konkurranse om bruttokontrakter automatisk gir gode løsninger. I denne artikkelen vil vi drøfte noen av de fordeler og ulemper som ligger i ulike kontraktsformer. Ulike målsettinger Bruken av kontrakter mellom fylkeskommunene og selskapene er basert på erkjennelsen av at fylkeskommunen og selskapene har ulike målsettinger. Fylkeskommunen bruker midler på kollektivtransport for at befolkningen skal få et best mulig kollektivtilbud innenfor gitte ressurser. Selskapene har primært som mål å tjene penger på den tjenesten de leverer til fylkeskommunen og passasjerene. Hensikten med kontrakter mellom fylkeskommunen og operatørene er å bidra til at selskapenes ved å arbeide for å nå egne mål bidrar til å arbeide for fylkeskommunens målsettinger. Som en samfunnsøkonom vil uttrykke det: Konkurransen og kontraktene skal bidra til å internalisere samfunnets nytte og kostnader ved de kollektivtransporttjenestene som kjøpes. Er kvalitetskontrakter svaret? Ved første øyekast er nettokontrakter nærmest et slikt idealbilde, ved at selskapene både har motivasjon til å drive kostnadseffektivt og øke trafikken. Problemet med nettokontrakter i kollektivtrafikk er at tiltakene som gir økt kollektivtrafikk vanligvis koster mer enn de smaker for selskapene. Dette har sammenheng med at etterspørselen etter lokal kollektivtrafikk er lite pris- og tilbudsfølsom. I de fleste situasjoner vil selskapene derfor tape penger på å redusere prisene eller styrke tilbudet. Det er bakgrunnen for utviklingen av såkalte kvalitetskontrakter. Gjennom disse kontraktene gis selskapene tilskudd for økt ruteproduksjon og økning i antall passasjerer, og bonus for gode resultater på reisekvalitetsundersøkelser. Problemer i praksis I prinsippet er det mulig gjennom riktig dosering og utforming av incitamentene knyttet til trafikk, produksjon og kvalitet å tilnærme selskapenes bedriftsøkonomiske mål til fylkeskommunens mål for kollektivtrafikken. I praksis har dette vist seg vanskelig. Det finnes ingen norske eksempler på at kvalitetskontrakter har bidratt til vesentlig styrking av kollektivtilbudet eller til en betydelig trafikkvekst. I de to fylkeskommunene som har benyttet kvalitetskontrakter er erfaringene at de er kompliserte og gir små (Hordaland) eller uønskede (Nordland) endringer i tilbudet. Dette forhindrer selvfølgelig ikke at man over tid kan utvikle kvalitetskontrakter der incitamentene er sterke nok til å gi ønskede virkninger. Selv om man skulle løse det problemet, står man imidlertid igjen med alvorlige problemer. Korte kontrakter gir kortsiktige vurderingerDet første av disse er knyttet til tidshorisonten for selskapenes vurderinger. Selskapene vil som hovedregel ta hensyn til lønnsomheten innenfor kontraktsperioden på 5-6 år. På kort sikt vil lønnsomheten for selskapene lettest bedres gjennom økte takster eller kutt i tilbudet. Tilbudsforbedringer gir gjerne økende effekt over tid. En tilbudsforebedring som er lønnsom i et 10-15 års perspektiv kan derfor være ulønnsom innenfor kontraktsperioden, som er selskapenes tidsperspektiv. Dette påvirker særlig adferden til selskapene mot slutten av kontraktsperioden. En samfunnsøkonomisk riktig avveining mellom nytte og kostnader ved tilbudsendringer tilsier derfor at lønnsomheten vurderes av en aktør med et lengre tidsperspektiv enn en normal kontraktsperiode. En mulighet da er i prinsippet lange kontraktsperioder, for eksempel 10 eller 15 år. Da forsvinner imidlertid konkurranseelementet i stor grad, med de konsekvenser det har for kostnadseffektivitet og ressursbruk. Det vil i sin tur gi mindre kollektivtrafikk for hver krone. Risikooverføring koster En viktig funksjon i avtalene mellom fylkeskommune / adm.selskap og transportør er fordeling av risiko mellom partene. For fylkeskommune / adm.selskap er risiko dermed knyttet både til oppnåelse av trafikale målsettinger og til opprettholdelse av økonomiske rammer. For transportselskapene vil risiko i større grad knyttes til rene økonomiske målsettinger. Hvor stor risiko som bygges inn i avtalene påvirker også prisen transportselskapene vil kreve. Høyere risiko gir høyere kostnader. Deler av risikoen er knyttet til forhold som verken fylkeskommunen eller selskapene kan påvirke, som prisutvikling, økonomisk vekst, utvikling i bilhold osv (ekstern risiko). I kontraktene er det vanlig å avlaste selskapene for den eksterne risikoen, ved at tilskuddet justeres i takt med et utvalg indekser for kostnadssatser. På inntektssiden er det praktisk vanskelig eller umulig å skille mellom intern og ekstern risiko. Ved nettokontrakter må dermed selskapene også belastes med den eksterne risikoen. Dette øker prisen på kjøpet fra selskapene. Assymmetrisk informasjon – stort problem ved konkurranse om nettokontrakter Reell konkurranse om kontrakter forutsetter at de aktørene som skal delta i konkurransen om oppdragene har tilgang til den samme informasjonen og de samme muligheter til å skaffe tilveie de innsatsfaktorer som er nødvendig for å gjennomføre oppdragene. På kostnadssiden har selskapene stort sett de samme muligheter til å skaffe seg nødvendig informasjon og nødvendige innsatsfaktorer for å gjennomføre oppdragene. Tilgang til oppstillingsplasser for busser er en knapphetsfaktor i enkelte områder som kan gi fordeler til det selskapet driver i et område når rutene konkurranseutsettes, men problemene knyttet til ulike forutsetninger er likevel langt mindre enn de vi vil kunne oppleve ved konkurranse om nettokontrakter. Konkurranse om nettokontrakter forutsetter at de som deltar i konkurransen har (tilnærmet) samme tilgang til informasjon om trafikk og inntekter. Dette krever at det – forut for konkurransen – er etablert systemer for innsamling og bearbeiding av markedsinformasjon. Dersom konkurranse om nettokontrakter utlyses uten nødvendig markedsinformasjon vil det/de selskap(er) som er etablert i området ha fordeler som blir avgjørende for utfallet av konkurransen. Privat monopol eller manglende markedsansvar Samlet vurderes det å være vanskelig å finne fram til kontraktsformer som sikrer at operatørene i hele avtaleperioden arbeider med sikte på å utvikle tilbudet og øke trafikken. Spissformulert innebærer nettokontrakt et valg mellom et privat monopol eller et manglende langsiktig markedsansvar. Langsiktig satsing kan bare oppnås på bekostning av konkurranse og kostnadseffektivitet. Konkurranse og kostnadseffektivitet kan bare oppnås på bekostning av langsiktig tilbudsutvikling. I tillegg til dette kommer en rekke metodiske og praktiske problemer med å gjennomføre en likeverdig konkurranse basert på nettokontrakter. Fylkeskommunen bør ha hovedansvaret Etter vår vurdering er det derfor nødvendig at fylkeskommune / administrasjonsselskap tar et hovedansvar for utvikling av tilbudet. Operatørene bør – gjennom utforming av kontraktene – gis et ansvar for kvalitet og tilbudsutvikling som kommer i tillegg til fylkeskommunens hovedansvar. Bruttokontrakter – med bedre incitamenter Omformet til kontrakter innebærer dette at forholdet mellom fylkeskommunene og selskapene bør reguleres gjennom bruttokontrakter. Samtidig må det jobbes på flere plan for å motvirke svakhetene ved denne kontraktsformen. For det første må det bygges inn kraftfulle incitamenter knyttet til inntekter, passasjerutvikling og/eller kvalitet. Her er det fortsatt et stort forbedrings-potensial. Markedsorientert kjøper Vel så viktig er det at kjøpsorganet – fylkeskommunen eller administrasjons-selskapet - er markedsorientert og besitter nødvendig markedskompetanse. Det finnes gode eksempler på markedsorienterte kjøpsorganer innenfor den ordinære fylkesadministrasjonen. Over tid er det imidlertid sannsynlig at utvikles markedsorienteringen best i et administrasjonsselskap som lettere kan frigjøres fra forvaltningskulturen innenfor fylkesadministrasjonen. Samarbeid i kontraktsperiodenEn viktig erkjennelse er også at det er umulig å ta hensyn til alle forhold som oppstår i løpet av en kontraktsperiode når konkurransen utlyses og før kontrakten undertegnes. For å lykkes er det derfor av stor betydning at fylkeskommune / adm. selskap og ruteselskap utvikler samarbeidsformer hvor partene hjelper hverandre med å nå sine målsettinger, f.eks ved at hensynet til ruteselskapets økonomi vektlegges ved endringer i rutetilbudet. Et slikt samarbeid bidrar både til bedre lønnsomhet for ruteselskapet i kontraktsperioden, til at det utvikles et tilbud som kan drives effektivt (vitkig neste gang rutetilbudet skal konkurranseutsettes) og til at fylkeskommunen / adm.selskapet opparbeider et godt rennomé som kjøper av tjenester. Den beste nestbesteløsningen Med oppbygging av markedskompetanse og –orientering i kjøpsorganet og utvikling av gode markedsincitamenter er det mulig å kompensere noe for svakhetene ved bruttokontrakter. Her har vi også gode norske eksempler, med Vestfold som det tydeligste, å vise til. Tilsvarende gode erfaringer finnes ikke for kvalitetskontrakter. Inntil det er utviklet løsninger som reduserer de største problemene med konkurranse om nettokontrakter (assymmetrisk informasjon, overføring av ekstern risiko til selskapene, fokus på kortsiktige løsninger) vil vi derfor anbefale fylkeskommunene å basere seg på konkurranse om bruttokontrakter med incitamenter. Det er ikke den best tenkelige teoretiske modellen, men den beste og minst risikable av tilgjengelige nestbesteløsninger |
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen