Du er her

Nr 4

  • LEDER

    Når de heller burde gråte

    Det kjennes underlig å sitte stille i en stor sal og høre sjefene for Samferdsels-Norge legge ut om tingenes tilstand på vei, sjø, skinner og i luften og om disse tingenes til dels skrikende behov. Sjefene snakker med smil om munnen om en virkelighet som er til å gråte av, for milliardene som trengs for å gi landet et tjenlig transportnett er så uhorvelig mange at vi skjønner at de nevnte sjefer smiler og snakker om drømmer og visjoner mer enn om noe de faktisk tror på.

  • En aldrende befolknings krav til transportsystemet

    Eldre personers krav til og problemer med transport i dagens samfunn gir innblikk i hva som kan gjøres for å sikre gode transportforhold i et fremtidig samfunn med en langt større andel eldre.

  • Slik kan kommuner sikre bærekraftig handelsutvikling

    • Kommunene har verktøy i sine planer som gjør dem i stand til å styre handelsutviklingen i bærekraftig retning, men ikke alle bruker dem. Dersom kommunene ønsker å sikre at krav til lokalisering og størrelse følges opp, bør føringene gis i form av juridisk bindende bestemmelser.
    • Klare og bindende føringer vil styrke kommuneplanleggernes handlingsrom og gi forutsigbarhet for næringsutviklere og utbyggere. Dette vil i sin tur gi mindre rom for skjønn i saksbehandlingen, dessuten vil det redusere lobbyvirksomheten og bruken av dispensasjoner.
  • KRONIKK

    Lyntog og intercity-tog: - Ja takk?

    Det er mange motiver for å styrke jernbanen. Utfordringen er at ulike formål ikke nødvendigvis kan kombineres i én og samme strategi. Kan for eksempel målsettingene om lyntog og intercity-tog kombineres i et felles løft?

  • Stor betalingsvilje for transportforbedring

    Ola og Kari verdsetter tiden sin til 80 kroner pr. time når de kjører bil på korte private reiser. De som bruker kollektivtransport verdsetter tiden sin til vel en femtilapp pr. time. Folk er også villige til å betale mye for å få ned risikoen for å omkomme i trafikkulykker og for å redusere luftforurensninger og støy fra transport. Å unngå et dødsfall i trafikken er verdt vel 30 millioner kroner.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS