Det kjennes underlig å sitte stille i en stor sal og høre sjefene for Samferdsels-Norge legge ut om tingenes tilstand på vei, sjø, skinner og i luften og om disse tingenes til dels skrikende behov. Sjefene snakker med smil om munnen om en virkelighet som er til å gråte av, for milliardene som trengs for å gi landet et tjenlig transportnett er så uhorvelig mange at vi skjønner at de nevnte sjefer smiler og snakker om drømmer og visjoner mer enn om noe de faktisk tror på.
Eldre personers krav til og problemer med transport i dagens samfunn gir innblikk i hva som kan gjøres for å sikre gode transportforhold i et fremtidig samfunn med en langt større andel eldre.
Det er mange motiver for å styrke jernbanen. Utfordringen er at ulike formål ikke nødvendigvis kan kombineres i én og samme strategi. Kan for eksempel målsettingene om lyntog og intercity-tog kombineres i et felles løft?
Ola og Kari verdsetter tiden sin til 80 kroner pr. time når de kjører bil på korte private reiser. De som bruker kollektivtransport verdsetter tiden sin til vel en femtilapp pr. time. Folk er også villige til å betale mye for å få ned risikoen for å omkomme i trafikkulykker og for å redusere luftforurensninger og støy fra transport. Å unngå et dødsfall i trafikken er verdt vel 30 millioner kroner.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern