Trafikksikkerhet er ikke noe entydig begrep. Det burde det være, for da kunne status i ulike land sammenlignes og rangeres. Det er umulig i dag. Blant annet fordi noen land, blant dem Norge, ikke foretar skaderegistrering på sykehusene som supplement til politiets ulykkesrapporter.
Innovasjon Norge nedlegger den årlige undersøkelsen blant utenlandske besøkende, som har vært gjennomført siden 1994. En slik svekkelse av kunnskapen om den internasjonale, innkommende turisme til Norge, vil ramme næring og forvaltning i både reiselivssektoren og samferdselssektoren.
• To barske vintre etterfulgt av flom har i Norge rammet et dårlig forberedt jernbanesystem og hatt store konsekvenser for bedrifter som er avhengige av jernbanen, fastslår artikkelforfatterne.
• «Norges bidrag til EUs miljøpolitikk, hvor mer av de lange transportene skal over på bane, står følgelig i fare for å havarere før innsatsen kommer i gang», skriver de.
• En times reduksjon i forsinkelse for jernbanetransporter har en verdi på 72 kroner per tonn gods, fremgår det av en nylig gjennomført TØI-studie blant samlastere og transportkjøpere.
• Brukerne ser ut til å verdsette reduserte forsinkelser fem til seks ganger høyere enn en tilsvarende reduksjon i vanlig framføringstid, som er verdsatt til 13 kroner per tonntime.
• Verdien av både redusert framføringstid og redusert forsinkelse er betydelig høyere enn det som i dag blir brukt i nyttekostnadsanalyser for godstransport på jernbane
Risikoen for å bli skadet som fotgjenger er bortimot halvert fra 2005 til 2010, skriver Torkel Bjørnskau i denne artikkelen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern