Det vil raskt bli mindre lokal forurensning fra godstransport som følge av de skjerpede utslippskravene Euro IV og Euro V* for nye, tunge kjøretøyer, konkluderer forfatterne bak artikkelen på side 4. Årsaken til at utslippene reduseres hurtig, er at det i meget stor grad benyttes ganske nye biler til godstransport. Virkningen av de nye rensekravene kommer derfor raskt.
Vi kan i løpet av svært få år oppleve en vesentlig reduksjon i lokale utslipp fra godsbiler, viser nye beregninger av forventede endringer i utslipp som følge av innfasing av Euro IV og Euro V. Dette skyldes at nær to tredjedeler av trafikkarbeidet med tunge godsbiler utføres av biler som er nyere enn fem år. Utenlandske biler har lenge utgjort en økende andel av godstransporten over grensen. Veksten har vært høy for biler registrert i EU-land utenom Norden og spesielt fra EUs nye medlemsland. De utenlandske bilene har økt i andel av innenriks trafikk- og transportarbeid, og utgjorde nær 7 prosent av innenriks transportarbeid i 2008.
Både skattefritak for arbeidsgiverbetalte kollektivreiser og skattlegging av P-plasser som arbeidsgiver stiller til disposisjon er tiltak som gjør at flere reiser kollektivt fremfor å kjøre bil til jobben. Artikkelforfatteren er kommet frem til at hvis man ikke ønsker direkte beskatning av rushtrafikken, er det bedre å skattlegge parkeringen enn å gi skattefritak for kollektivreisene.
For kryss i byer har andre land gode erfaringer med tre sykkeltiltak som knapt nok benyttes i Norge. Artikkelforfatteren anbefaler at de blir tatt i bruk også her.
Passasjerer som skal fra Oslo til andre verdensdeler har tilgang til langt færre direkteflyvninger enn passasjerer som skal ut på tilsvarende langreiser fra Helsingfors, København og Stockholm.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern