Du er her

Norsk luftfart trenger strategi for krisetider

Trafikken på Avinors lufthavner i første kvartal 2015 viser stagnasjon og tilbakegang. Det gjelder både innland og utland – og charter. For Oslo Lufthavn (OSL) alene er chartersvikten i første kvartal 2015 på hele 24,7 prosent. Her er markedet så godt som i fritt fall!

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Noe kompenseres på OSL av en viss økning i utenlands rutetrafikk, viser kvartalsstatistikken for OSL, målt i antall passasjerer.

Målt i antall flybevegelser er det imidlertid nedgang på OSL som i første kvartal 2015 hadde 4,4 prosent færre flybevegelser enn i januar–mars 2014. Det betyr et stort inntektstap for eieren – Avinor.

 

Vi kan neppe vente at det særnorske luksusforbruket av fritidsreiser fortsetter

For OSLs sterkeste nordiske konkurrenter er tendensen nesten stikk motsatt. Det gjelder internasjonal trafikk, der Kastrup (CPH), Arlanda (ARN) og Helsingfors Vantaa (HEL) alle forsterker sine posisjoner. ARN takket være et stort og eksportrettet svensk næringsliv, CPH med utgangspunkt i sin status som Nordens ledende flyplass, og endelig HEL i egenskap av senter for vesteuropeisk flytrafikk til Asia. OSL mangler en markedsstrategi, spesielt når oljefyrt næringsliv strammer inn på reisebudsjettene.

Innlandstrafikken stagnerer i alle nordiske land, og det er internasjonal trafikk som betyr noe. OSL ligger her på jumboplass med 55 prosent (antall passasjerer) som utenriksandel. Tilsvarende andeler for de øvrige: Helsingfors 84 prosent, Stockholm 77 prosent og København suverent i ledelsen med 92 prosent.

I første kvartal 2015 kan CPH melde om en vekst i antall passasjerer, innland og utland til sammen, på 1,8 pst., og danskene tror resten av 2015 blir like bra. Utviklingen for Helsingfors Vantaa er enda mer imponerende. Transittrafikken økte fra 2014 til 2015 (første kvartal) med 7,7 prosent. HEL styrker dermed sin posisjon for trafikk til Asia. For ARN ser vi en noe svakere utvikling, men langt mer positiv enn for OSL.

 

I begynnelsen av juni kom meldingen om at Norwegian stanser ruten
Oslo–Dubai

Situasjonen for Avinor, inklusive OSL, og andre deler av norsk luftfart er nesten like bekymringsfull som for oljebasert næringsliv. Ola og Kari Nordmann reiser tre ganger så mye med fly som folk i sammenlignbare land. Det skyldes et oljebasert næringsliv og sektorer som har levd høyt på olje, ikke minst fritidsmarkedet for utenlandsreiser.

Vi kan neppe vente at det særnorske luksusforbruket av fritidsreiser fortsetter – og da er det bare et tidsspørsmål før økonomien både for OSL, Avinor generelt og flyselskapene rammes. For ikke å snakke om taxfritt spritsalg på OSL, der inntekter fra flaskene går med til å holde oppe et dyrt luftfartssystem.

I øyeblikket synes ikke krise i luften å være det aktørene snakker høyt om. Tvert imot, i en nylig fremlagt melding til Samferdselsdepartementet skriver Avinor at ingen av selskapets 46 flyplasser, inkludert de 29 lokale flyplassene, skal legges ned, til tross for at man tjener penger kun på de største. Luftfarten skal fortsatt være selv-finansierende og basert på kryssubsidiering. Det skjer parallelt med et ambisiøst investeringsprogram i Avinor.

Tyske eksperter på luftfartsutviklingen i Norge understreket imidlertid sterkt fare-momentene i norsk luftfart i en rapport til Samferdselsdepartementet i desember 2012 (Comparative study benchmarking on the efficiency of Avinor’s airport operations).

OSL drømmer om å øke sin internasjonale og særlig interkontinentale satsning, ved at store flyselskaper skal bruke OSL. OSL kan tilby kortere flytid vestover til Nord-Amerika, men det holder ikke i en tid der internasjonale flyselskaper flyr direkte og unngår en mellomlanding som dertil neppe er attraktiv når oljenæringene svikter.

Til høsten stanser Air France sin rute Stavanger–Paris, som hadde oljerike nordmenn som hovedmarked. Stavanger lufthavn, Norges tredje største, rammes særlig sterkt av nedgangen, med en svikt på hele 5,0 prosent fra april 2014 til april 2015. Det er illevarslende for en lufthavn som har milliardutbygging på sitt program de nærmeste årene.

I begynnelsen av juni kom meldingen om at Norwegian stanser ruten Oslo–Dubai og heller satser på flere flyvninger Stockholm–Dubai. Det sier sitt om hvor det bærer hen. Dessuten er det til Asia at trafikkveksten ventes. Spør finnene om deres erfaringer!

Avinor har som strategi at OSL skal sikres som den sentrale lufthavn i Norge for særlig utlandstrafikken. I dagens situasjon kan det se ut som at OSL må forsyne seg av internasjonal trafikk fra Torp Sandefjord lufthavn og Moss Lufthavn Rygge – eller «gjøre noe» med internasjonal trafikk fra flyplassene i Stavanger, Bergen og Trondheim, altså slik at OSL prioriteres. Men det vil være å be om et politisk stormvær som hverken departementet (som eier) eller Stortinget tør gi seg i kast med. Like ille er alternativet om å øke avgiftene på bruk av luftrom og flyplasser. Da forsvinner flyselskapene fort – og med dem også flypassasjerene.

Norge trenger en strategi for luftfarten etter oljealderen. Å se norsk luftfart som et tre som vokser inn i himmelen, er en sikker oppskrift på økende turbulens og en nødlanding ingen vet utfallet av.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS