Rune Elvik er forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI) |
AV RUNE ELVIK
I Norge kan antall dødsulykker reduseres med 5,8 prosent og antall personskadeulykker med 3,5 prosent dersom ingen kjører under påvirkning av medikamenter eller narkotika, ifølge beregninger Rune Elvik refererer til. Illustrasjonsfoto: Illustrasjon: jean-louis bouzou/ScandinavianStockPhoto.
Vegtrafikklovens bestemmelser om kjøring under påvirkning av «annet berusende eller bedøvende middel» (enn alkohol) ble tidligere i år skjerpet. Nulltoleranse er innført. Men hvor farlige er ulike medikamenter og narkotiske stoffer i trafikken?
En fersk undersøkelse tyder på at medikamenter og narkotika er forbundet med en nokså beskjeden økning av ulykkesrisikoen. Det er nesten så man er fristet til å si: Bare la dem kjøre, de utgjør ingen stor risiko.
Norge innførte tidligere i år faste grenser for når en fører skal regnes som påvirket av medikamenter eller narkotika. Grensene er satt slik at de, så langt det er mulig, skal tilsvare samme påvirkningsgrad som en promille på 0,2. I lovforslaget sies det at grensene er uttrykk for en nulltoleranse for kjøring under påvirkning av medikamenter eller narkotika.
Alle vet at alkoholpåvirkning øker ulykkesrisikoen kraftig. Jo høyere promille, desto høyere ulykkesrisiko. Vi vet mye mindre om hvordan påvirkning av medikamenter eller narkotika påvirker ulykkesrisikoen. TØI har gjennomgått og oppsummert resultater av 66 studier av sammenhengen mellom bruk av medikamenter eller narkotika og ulykkesrisiko i trafikken (Elvik 2012).
De best undersøkte stoffene er benzodiazepiner (en samlebetegnelse på ulike beroligende midler, herunder nervemedisin) og cannabis (hasj, marihuana). For andre medikamenter eller narkotiske stoffer finnes langt færre undersøkelser. Det var mulig å beregne sammenhengen mellom bruk av 11 ulike stoffer og ulykkesrisiko. Figur 1 viser resultatene.
Figur 1. Økning i ulykkesrisiko knyttet til bruk av ulike medikamenter eller narkotiske stoffer.
Økningen i ulykkesrisiko er i figur 1 angitt som oddsforhold. Det kan man tolke som prosentvis økning i ulykkesrisiko. Tallet 1,06 for smertestillende legemidler betyr at ulykkesrisikoen øker med 6 prosent. 2,0 betyr at ulykkesrisikoen fordobles. Figuren viser at økningen i ulykkesrisiko i de fleste tilfeller er beskjeden. Amfetamin er det eneste stoffet der risikoen for personskadeulykker øker betydelig. For de andre stoffene ligger økningen i risiko for personskadeulykker på om lag 10–90 prosent. En slik økning i risiko er ikke større enn den man utsetter seg for ved å kjøre i mørke, i krappe kurver eller på glatt føre.
Før man trekker for drastiske slutninger, er det grunn til å spørre om forskningen om hvordan bruk av medikamenter eller narkotika påvirker ulykkesrisikoen, er til å stole på. Dessverre er ikke all denne forskningen av så veldig god kvalitet, så en viss skepsis er på sin plass.
Hva er de viktigste feilkildene?
For det første opplyser ikke alle undersøkelser om medikamenter eller narkotika ble brukt under eller like før kjøring, eventuelt hvor stor dose man tok. I mange tilfeller vet vi derfor ikke om førerne faktisk var påvirket av stoffene under kjøring. Hvis de ikke var det, er det ikke så merkelig at risikoen ikke øker noe særlig. På den annen side viser ikke studier der man i laboratorieanalyser har fastslått hvilke stoffer føreren hadde inntatt, en vesentlig større økning i risiko enn studier med dårligere data om bruken av de ulike stoffene.
For det andre har få studier kontrollert særlig godt for andre forhold som påvirker ulykkesrisikoen enn bruk av medikamenter eller narkotika. Det er en tendens, riktignok ikke helt konsekvent, til at relativt godt kontrollerte studier viser mindre økning i ulykkesrisiko enn relativt dårlig kontrollerte studier.
For det tredje er det for noen stoffer grunn til å tro at det foreligger publikasjonsskjevhet. Med det menes at undersøkelser som gir resultater det er vanskelig å tolke, for eksempel viser at risikoen er lavere når man bruker et stoff enn når man ikke gjør det, sjeldnere blir publisert enn undersøkelser som gir de resultater man ventet på forhånd. Publikasjonsskjevhet vil mest sannsynlig medføre at risikoen overvurderes.
For det fjerde er det vanlig at flere stoffer brukes samtidig. Da blir det umulig å si hva hvert av stoffene bidrar med til å øke ulykkesrisikoen. Ikke alle resultater har derfor latt seg tilordne ett bestemt medikament eller narkotisk stoff.
En vegkantundersøkelse i Norge i 2005–2006 gir opplysninger om hvor mye av trafikken som utføres av førere som har inntatt ulike medikamenter eller narkotiske stoffer. Ved å kombinere disse opplysningene med risikotallene i figur 1, kan man beregne hvor stor nedgang i antallet dødsulykker og personskadeulykker vi kan oppnå i Norge dersom ingen kjører under påvirkning av medikamenter eller narkotika.
Beregningene viser at antall dødsulykker kan reduseres med 5,8 prosent og antall personskadeulykker med 3,5 prosent dersom ingen kjører under påvirkning av medikamenter eller narkotika.
Det er følgelig mulig å oppnå en sikkerhetsgevinst ved å redusere omfanget av kjøring under påvirkning av medikamenter eller narkotika. Denne gevinsten er likevel mye mindre enn den man kan oppnå ved å eliminere promillekjøring. Da kan antall drepte reduseres med 15–20 prosent.
Kilde
Elvik, R. Risk of road accident associated with the use of drugs: A systematic review and meta-analysis of evidence from epidemiological studies. Accident Analysis and Prevention, 2012 (doi/10.1016/j. aap.2012.06.017).
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen