Som vestlending fra Bergen har dette blads redaktør levd nesten hele sitt liv med bompenger som en viktig del av sin mobile hverdag. I 1956 åpnet både Eidsvågtunnelen og Puddefjordsbroen i Bergen, to for byen meget viktige veiprosjekter, og begge måtte bergenserne allerede da finne seg i å betale for i form av bompenger. Fortsatt i dag må bergenserne flittig betale for å få bruke veiene sine.
Bompenger har i økende grad bidratt til finansieringen av riksveier i Norge. For nær 30 år siden nådde bompengeandelen opp i fem prosent av den årlige totalen, i 1990 utgjorde bompengeandelen 33 prosent og i fjor 45 prosent.
På strekningen Oslo–Göteborg–København kan et tog med en toppfart på 250 km/t i mange henseender gjøre mer nytte for seg enn et reelt høyhastighetstog med en toppfart på 350 km/t, fremgår det av denne artikkelen
»Oppsummert er det vårt inntrykk at amerikansk klima- og miljøpolitikk i foruroligende grad er blitt de vikarierende argumenters arena,» skriver kronikkforfatterne etter et konferanseopphold i USA.
Et intercity-tog som tar en time og 15 minutter fra Bergen til Stavanger vil revolusjonere bosettingsmønsteret og pendlingsmuligheten for en million mennesker og vil dermed styrke regionens attraktivitet og sikre tilgangen på kvalifisert arbeidskraft. En slik utvikling vil være med på å øke verdiskapingen for hele Norge. Blir denne muligheten nå tilstrekkelig utredet?
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern