Kjell Werner Johansen er Ass. direktør ved Transportøkonomisk institutt (TØI) |
AV KJELL WERNER JOHANSEN
Den økte satsningen på veg- og jernbaneinfrastruktur som regjeringen la opp til i Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2014–2023 følges opp i forslaget til statsbudsjett for 2014. Jernbaneverket får økt budsjettet fra 11,4 milliarder kroner i 2013 til 15,6 mrd. kr i 2014. Dermed oppfylles 24,6 % av NTP for perioden 2014–17 i det første året.
Statens vegvesen får en bevilgning på 22,7 mrd. kr, eller 1,7 mrd. kr mer enn i 2013, dette er knappe 22 % av rammen for vegformål i NTP. I tilegg forutsettes det et bidrag på om lag 9 mrd. kr fra bompengeselskapene til riksveginvesteringer.
I sterk kontrast til dette står bevilgningene til transportforskning, som kuttes med 12 % til 65,9 millioner kr. Dette er tredje gang bevilgningen kuttes siden 2010, da det ble bevilget 109 mill. kr til transportforskning.
Jernbaneverket er altså den store vinneren i neste års budsjett, og innenfor bevilgningen er det investeringsbudsjettet som øker mest, med mer enn 60 prosent. Hele 9,9 mrd. kr skal brukes til investeringer, nær halvparten av dette går til IC-strekningene utenfor nærtrafikkområdet rundt Oslo. Det varsles også anleggsstart for nytt dobbeltspor Oslo–Ski, som har fått egen post på budsjettet. Her ser vi et klart taktskifte i satsing på jernbanen, men det vil fortsatt ta flere år før disse tiltakene får en positiv effekt på rutetilbudet.
En lang rekke mindre investeringstiltak på programområdene skal styrke infrastrukturen i Oslo-området, hvor vi leser at mer enn 70 prosent av togreisene i Norge foretas. Her er det håp om at tiltakene vil ha effekt på rutetilbudet allerede fra desember 2014.
Mer beskjeden er den foreslåtte økningen i riksveginvesteringene på 0,6 mrd. kr til knapt 9,8 mrd. kr. Gjennomsnittlig ramme i NTP for 2014–17 er 13,6 mrd. kr, så her blir det litt å ta igjen for dem som skal legge budsjettene for 2015–17.
Figur 1. Bevilgninger til Statens vegvesen, Jernbaneverket og transportforskning, indeks 2010 =100, løpende priser.
Nivået på bompenger som stilles til rådighet for riksveginvesteringer er anslått å gå ned med 400 millioner kr til vel 9 milliarder. kr, mens det er forventet at bompengebidraget til fylkesvegene skal gå ned fra anslåtte 5,3 mrd. kr i 2013 til 3,2 mrd. kr i 2014. Dette er første gang på lenge at bidraget fra bompenger til veginvesteringer går ned fra et år til et annet (figur 2) og bidrar i så fall til at lånegjelda i bompengeselskapene (figur 3) ikke øker like fort som den har gjort de siste åra. Fra 2013 til 2014 blir økningen i de samlede midlene til investeringer på riksveg dermed bare 200 mill. kr – og det er mindre enn vi kan forvente i kostnadsøkning på vegprosjekter.
Figur 2. Bompenger stilt til disposisjon for riks- og fylkesveg 2002–14, mill. 2014-kr. Kilde: Prop. 1s (2013–2014) Samferdselsdepartementet.
Figur 3. Betalte bompenger og anslag på lånegjeld i bompengeselskap, mill. kr. Kilder: Prop. 1s (2013–2014) Samferdselsdepartementet, og Riksrevisjonen Dokument 3.5 (2012–2013).
For oss som driver med transportforskning er det selvsagt trist at bevilgningene til dette nok en gang reduseres samtidig som statens ressursbruk til transportformål øker til historisk høye nivåer. Vi har de siste åra opplevd både at konkurranser om forskningsprosjekter avlyses og at transport blir definert ut av Forskningsrådets programmer fordi bevilgninger fra Samferdselsdepartementet har blitt kuttet. Som andel av budsjettet har bevilgningen gått ned fra knapt 0,5 prosent til 0,17 prosent over fem år.
For første gang siden 2005 er det i år et annet flertall på Stortinget, som skal ta stilling til budsjettforslaget, enn det flertallet den nå avtroppende regjeringen har hatt i ryggen. Dette betyr at det kan bli flere endringer enn vi har sett de siste årene. Regjeringsplattformen til Høyre og Fremskrittspartiet innebærer også økt satsing på transportinfrastruktur og nye måter å organisere og finansiere veg- og baneutbygging på. At de skulle rekke å gjøre dyptpløyende endringer på dette området før deres budsjett skal behandles av Stortinget, er imidlertid ikke sannsynlig.
De foreslåtte økningene til jernbaneformål er allerede så store at det vil være en krevende oppgave å gjennomføre de aktuelle prosjektene med god effekt.
Det er lettere å øke aktivitetsnivået for riksveginvesteringer, der det framlagte budsjettet ikke innebærer økt aktivitet.
En liten økning i bevilgningene til transportforskning, gitt at det nye stortingsflertallet sørger for en slik, bør både la seg absorbere i forskningsmiljøene og bidra til kapasitet og kompetanse på transportområdet, som er nyttig for Norge.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen