Den nye regjeringen er ikke kommet til dekket bord innen samferdselssektoren. Her har den altså mye å gripe fatt i. Likevel, noe av alt som kan sies om de siste åtte årenes Stoltenberg-regjeringer, er at de satte samferdselen solid på dagsordenen her i landet.
«Det vil finnes gode prosjekter enkeltvis på strekningen, men de må identifiseres og plukkes ut, så får resten vente», skriver Harald Minken i denne kommentaren.
«For oss som driver med transportforskning er det selvsagt trist at bevilgningene til dette nok en gang reduseres samtidig som statens ressursbruk til transportformål øker til historisk høye nivåer», skriver Kjell Werner Johansen i dette nærblikket på den avtroppende Stoltenberg-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2014.
Er det noe i det mange har hevdet, at nedgangstider er bra for trafikksikkerheten? Ja, mye tyder på det, men det er forbløffende vanskelig å si akkurat hvor stor betydning dårlige økonomiske konjunkturer har for trafikksikkerheten.
«Svenskene har midler på om lag 51 mrd. kr per år å bruke på den nasjonale transportinfrastrukturen, mens vi har om lag 61 mrd. kr per år», skriver artikkelforfatteren, idet han tilføyer: «Men Sverige har nesten 10 ganger så langt riksvegnett og 3 ganger så langt trafikkert jernbanenett som Norge.» Han tilføyer også at forskjellen i antall milliarder kroner blir større hvis norske fylkeskommuners satsing blir medregnet.
Det er litt rart, synes jeg, at den mest solgte personbilen her i landet i september var en helelektrisk bil, Tesla S. 616 nye eksemplarer kunne noteres i registreringsstatistikken. Det gir en markedsandel på 5,1 prosent blant personbilene.
«Norge mangler en strategi for jernbanen mellom landsdelene. Den nye regjeringen må sørge for at det utarbeides en offensiv strategi», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget.
Det skal godt gjøres at det blant 33,4 millioner årlige drosjeturer i Norge ikke skal komme en og annen som er ubehagelig for kunden. (Dessverre er det også en del – langt flere – som er ubehagelig for drosjesjåføren, men det er en annen sak).
«Bevilgningene til investeringer i riksveger skjer ikke etter fylke, og bør heller ikke gjøre dette» skriver Lars Aksnes i dette debattinnlegget, der han reagerer på en artikkel i forrige utgave av Samferdsel.
Overføring av gods fra veg til sjø og bane har i lang tid vært et vedtatt og omforent politisk mål. Det mangler ikke på ambisjoner. I henhold til prognosene i Nasjonal transportplan er det ingenting som skal øke mer enn godstransport med jernbane. Veksten er stipulert til nesten 170 % fra 2011 til 2060, altså bortimot en tredobling. Men i praksis går utviklingen i stikk motsatt retning, og det tilsynelatende i stadig raskere takt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern