Du er her

Leder nr. 9 / 2015:

Hjelpetrengende varedistribusjon

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

En stor lastebil parkerer ulovlig i en gate sentralt i Oslo. Sjåføren kommer seg ut og opp i kjølerommet – og ned på fortauet igjen, via lasterampen, medbringende en liten tralle med 40–50 kartonger melk. Han triller varene et par titalls meter bort til en kaffebar og kommer seg inn døren …

 

” En så stor lastebil – og en i dette tilfellet tilsynelatende usjenerende feilparkering – for en så liten leveranse

En så stor lastebil – og en i dette tilfellet tilsynelatende usjenerende feilparkering – for en så liten leveranse. I en norsk storby som Oslo finnes det massevis av lignende hverdagslige eksempler, i mange tilfeller langt mer spektakulære sådanne, som viser at varedistribusjonen i by byr på utfordringer som ikke er blitt grepet skikkelig fatt i.

Langt mer spektakulære eksempler … Ta alle de gangene da sjåføren ikke finner noen bedre løsning enn å parkere på fortauet, til sjenanse for foreldre med barnevogn og mange andre; hver gang sjåføren parkerer så nær trikkeskinnene at det blir spetakkel når trikken kommer; hver gang sjåføren parkerer slik at hun eller han må krysse gaten, og kanskje humpe seg over trikkeskinner, for å komme frem til en mottager som venter på noe mer tyngende og voluminøst enn 40–50 kartonger melk.

Noen grupper i bybildet, eksempelvis syklistene, har i langt større grad enn varedistribusjonssjåførene klart å skape offentlig blest omkring sine daglige utfordringer.

Riktignok har noen – eksempelvis forskere og deres oppdragsgivere – lagt mye arbeid i å skape blest omkring varedistribusjonen i byer, om hvilke vanskeligheter den byr på og om løsninger som finnes – eksempelvis i form av sentralt plasserte depoter som blir forsynt med varer ved hjelp av store biler kjørende inn fra utenfor byen, og hvorfra små elektrisk drevne distribusjonsbiler finner frem til varemottagerne.

En av forskerne, Olav Eidhammer i Transportøkonomisk institutt (TØI), ble i forrige måned utropt som vinner av DB Schenker Forskningspris 2015. Bakgrunnen for å hedre Eidhammer ligger i mannens mangeårige arbeid med godstransport, ikke minst varedistribusjon i byer.

Det er lov å håpe at pristildelingen, som ble omtalt både her og der, tjente til å åpne noen politikeres øyne for at varedistribusjonen i byer trenger en hjelpende hånd – til fordel ikke minst for distribusjonssjåfører og bymiljøer.

Mer om Eidhammer og pristildelingen på samferdsel.toi.no

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS