AV ERIK HEIRUNG
Erik Heirung er tidligere fergedirektør, Bekkestua. heirung@hotmail.no |
Rapporten som Erik Heirung tar utgangspunkt i, ble omtalt av Harald Minken selv i en kommentar i forrige utgave av Samferdsel nr 8, 2013.
Rapporten påpeker mange «kjedelige» fakta, sett med tunnel- og brotilhengernes øyne. Både tunnelanlegg og vedlikehold viser seg å være overraskende dyrt, samtidig som sikkerhetskravene øker.
Om «Ferjefri E39» står det bl.a.: «er derfor en dårlig idé, og det bør ikke brukes mer planleggingsressurser på det.»
TØI anbefaler i stedet å bruke penger på breiere veier med midtdeler, rassikring, veiinnkorting og økt ferjefrekvens.
Det skaper ofte ubehag å kjøre gjennom en bratt dypvannstunnel, mens en fjordtur på en ferge er lystbetont. Ventetiden på kaien gir hvile!
Fjordfergene har en viktig rolle i norsk samferdsel, men er lite påaktet. Antagelig transporterer fjordfergene flere tonn gods enn alle kystbåtene til sammen (har ikke funnet statistikk).
Nå som man i årevis har søkt å overføre gods fra bil til sjø og bane, uten hell, har innenriksfergene kommet i skyggen. Noe som sikkert skyldes deres nære forhold til lastebilene og landeveistrafikken for øvrig. Både lastebil- og busstransport er bannord i norsk samferdsel, for ikke å snakke om personbiltransport.
Nå som den nye regjeringen skal ruste opp samferdselssektoren, er det viktig at man konsentrerer innsatsen om lønnsomme prosjekter og der avkastningen blir størst, kapitalkostnadene tatt med. De påtenkte jernbaneinvesteringer er i så måte neppe samfunnsøkonomisk fundert. I det fremtidige transportmønster må bil, fjordferger og veibygging spille sammen og utnytte hverandres fortrinn. Synergi.
Fergene er tilsynelatende effektive med sin roll on-roll off-lasting og -lossing. Ser man imidlertid nærmere på fergedriften, vil man se at det er store rasjonaliseringsmuligheter.
Det er ingen grunn til at mannskapet skal sove ombord på korte strekninger, billettering kan utføres elektronisk etter forenklede tariffer og derved spare administrasjon. Med redusert bemanning blir nattseilas vesentlig billigere.
Selve fergekonstruksjonen er et kapittel for seg selv, sterkt influert av førnevnte faktorer. Det skjer for tiden store fremskritt når det gjelder matrialvalg, skrog- og fremdriftsformer. F.eks. bioolje, gass, strøm m.m..
Betydelige reduksjoner i landets transportkostnader, samt bedre service, burde kunne oppnås hvis fergesektoren ble underkastet en grundig analyse. Med sin brede kompetanse og nøytrale status burde TØI være kvalifisert til en slik oppgave.
For å bli inspirert foreslås det at det først gjennomfører en studie av de svenske innenriksfergene. Som sikkert mange av Samferdsels lesere vet, er de gratis, har ubetjent maskinrom og én- til tomanns besetning.
DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!
Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.
Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen