Mange år er tilbakelagt siden luftfartsfolk begynte å snakke om hva som burde gjøres i den hensikt å høste gevinster, store gevinster, gjennom en effektivisering av europeisk luftfart.
Etter at finansminister Sigbjørn Johnsen i Stoltenberg-regjeringen foreslo tidenes mest ekspansive budsjett for veg- og baneinfrastruktur 14. oktober, har finansminister Siv Jensen i den nye Solberg-regjeringen ytterligere prioritert transport i sin tilleggsproposisjon, som ble lagt fram for Stortinget 8. november.
Lenge var det slik at farten økte sakte men sikkert fra år til år. Nå tyder mye på at denne utviklingen har snudd.
«Om jeg har rett i min antakelse om at jenter og kvinner er mest engstelige for å gå i underganger og derfor velger andre kryssløsninger, blir kvinners rett til å kunne bevege seg like fritt som menn systematisk begrenset av håndbøker, trafikkingeniører og planleggere», skriver forfatteren av dette innspillet.
«Superbuss kombinerer bybanens kapasitet, regularitet og hastighet med bussens kostnadseffektivitet og fleksibilitet», skriver Morten Welde i denne kronikken. Han fastslår at superbusskonseptet vinner terreng rundt om i verden og ser at superbuss kan være en vel så smart løsning som bybane i norske byområder.
«Debatten bør (...) ikke handle om hvem som ødelegger veiene, men om når vi får et veinett som tåler den belastningen myndighetene tillater», skriver Geir A. Mo i dette innlegget.
I Samferdsel nr. 8 2013 hevdar Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet, at satsing på jernbane vil gje positiv klimaeffekt. Ikkje noko kan vere meir galt når ein tek med all ressursbruk og energibruk i alle former på bane og gjer samanlikningar med buss, lastebil og godsbåtar.
TØI har for litt siden levert rapport 1272/2013: Samfunnsøkonomisk lønnsomhet av ferjeavløsningsprosjektene på E39 mellom Stavanger og Trondheim. Ved Harald Minken.
Motvilje mot å betale skatter og avgifter anses som et av de største hindrene mot implementering av effektive, restriktive klimatiltak i transportsektoren. Forskning viser imidlertid at motviljen ikke nødvendigvis gjelder selve avgiften som virkemiddel, men visse aspekter ved den.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern