Du er her

Nr 2 - Mars 2005

  • 74 prosent sa NEI til veiprising i Edinburgh

    Befolkningen i Edinburgh har sagt et tydelig nei til innføring av veiprising. Hele 74 prosent stemte mot myndighetenes forslag om å etablere to bomringer rundt sentrum. Folkeavstemningen ble avholdt i februar med en valgdeltakelse på 62 prosent.
  • Samferdselspolitikken lider under mangelfulle og misvisende analyser

    Den amerikanske samfunnsforskeren Martin Wachs (1989) hevder at planleggere ikke alltid er opptatt av å lage så nøyaktige og pålitelige analyser som mulig, men i stedet av å få prosjekter finansiert og bygd. Også i Norge har det vært mye oppmerksomhet omkring store offentlig finansierte prosjekter som lover mer enn de holder.
  • Samferdselsdepartementet oppmuntrer Bergen i bybanesaken

    Bergen kommune fikk et ”klapp på skuldra” i bybanesaken da Samferdselsminister Torild Skogsholm i slutten av februar kunngjorde tildelingen av ”gulrotmidler” til kollektivtransporten: – Det er også viktig for min vurdering at Bergen har vist klar vilje til å bygge ut infrastruktur for kollektivtrafikken gjennom å prioritere bygging av bybane, sa statsråden da hun begrunnet hvorfor Bergen fortjener 25 millioner kroner av midlene.
  • Dagens OPS-modell: Sløsing med offentlige midler i milliardklassen

    De to OPS-prosjektene Bårdshaug-Klett i Sør-Trøndelag og Lyngdal-Flekkefjord i Vest-Agder gjør at det offentlige taper mellom 800 og 1500 millioner kroner sammenliknet med om prosjektene hadde vært finansiert gjennom et bompengeselskap med offentlig garanti.  Selv om OPS-prosjekter kan gi lavere drifts- og utbyggingskostnader, så blir finansieringskostnadene så høye at dette gir betydelig dyrere veiløsninger, skriver adm. dir. Bjarne Jensen i denne artikkelen.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS