Du er her

Nr. 2

  • Leder nr. 2/2015:

    En lang reise frem til én billett

    Fra flere år tilbake er det i Norge og internasjonalt blitt snakket om sømløs transport – om at personer (gods også) skal kunne komme enkelt og greit fra utgangspunktet til endepunktet for den aktuelle befordringen.

  • Statens vegvesen og Volvo:

    Sammen på glattisen

    Det er så revolusjonerende nytt og så tilsynelatende enkelt at det mest utrolige er at det ikke er gjort før. Statens vegvesen vil nå dra nytte av, i denne omgang, Volvo-bilers avanserte system for friksjonsmåling – i sanntid.

  • Feil og fakta om CO2-utslippet

    I en noe ubalansert artikkel i bladet Samferdsel nr. 1, januar 2015, med overskriften «Vognkortet ljuger om CO2-utslippet» går tidligere instituttsjef, nå forsker, Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt ut med sine personlige erfaringer.

  • Norsk luftfart:

    En skremmende avhengighet

    Samferdsel nr.1 2015 går gjennom innholdet i en ny Avinor-rapport om luftfartens samfunnsnytte og skriver på lederplass at rapporten kan leses som en påminnelse om at Norge kanskje er skremmende avhengig av luftfarten.

  • Det legges til rette for dem, men:

    Funksjonshemmede reiser ikke likevel

    En stor andel av personer med nedsatt funksjonsevne her i landet reiser ikke kollektivt. Det finnes lite kunnskap om hvorfor.

  • "Drive Me" - selvkjørende Volvo

    Slipp rattet, frigjør tid

    Selvkjørende biler har vært sett i mange science fiction-filmer, men nå er det ikke lenge før de kommer ut av laboratoriene og ser dagens lys.

  • Nasjonal Transportplan (NTP)

    Lite strategisk vegplanlegging

    «Funnene indikerer at systemet for strategisk vegplanlegging som har utviklet seg gjennom fire NTP-er, har betydelige svakheter», skriver nærblikk-forfatterne.

  • Plusser og minuser ved innfartsparkering

    «Når en innfartsparkering er full, kan det tolkes som et behov for utvidelse, men prisregulering og bedre tilrettelegging for sykkelparkering og mating med buss kan i flere situasjoner være et godt alternativ», skriver artikkelforfatterne.

  • Separert infra­struktur = flere syklister

    • I en markedsundersøkelse om sykkel i fire norske byområder har Urbanet Analyse funnet at godt tilrettelagt og separert infrastruktur er det viktigste sykkeltiltaket for å få flere til å sykle mer.
    • Hele 90 prosent av deltakerne i undersøkelsen ville valgt en 15 minutters sykkeltur med tilrettelegging for sykkel hele veien, framfor en 10 minutters sykkeltur uten noen form for tilrettelegging.
  • For at Norges stemme skal bli hørt:

    Vær tidlig ute, ha riktig timing, hold ut

    Norge har i årenes løp blitt flinkere til å påvirke utformingen av samferdselspolitikken i EU, mener kronikkforfatteren. Og han ser at Norge med fordel kan bli enda flinkere, for som han skriver: «I lys av de store utfordringene som tegner seg i EUs samferdselspolitikk i åra framover, er det viktig å videreutvikle gode og offensive arbeidsformer; kanskje særlig komme enda tidligere på ballen – noen ganger før den er satt i spill»

Viser fra 1 til 10 av totalt 12 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS