600 mennesker som lever i beste velgående i Norge i dag, kan takke bilene sine for at de ikke er døde eller hardt skadde som følge av trafikkulykker etter årtusenskiftet, påviser Alena Høye i artikkelen på side 6 i denne utgaven av Samferdsel. Hun slår ettertrykkelig fast at nye biler er sikrere enn gamle og at de redder liv.
Siden 2000 har den økte utbredelsen av sikre biler forhindret at drøyt 600 personer ble drept eller hardt skadd i trafikkulykker i Norge. De to viktigste tiltakene er forbedret passiv sikkerhet og antiskrenssystemer. Kollisjonsputer og bilbeltevarslere har også bidratt til reduksjonen av antall drepte og hardt skadde.
Begrenset kjøreerfaring og manglende ferdigheter er ofte medvirkende årsaker til dødsulykker der 18–19-årige bilførere er utløsende part. Disse ulykkesfaktorene blir imidlertid fort erstattet med «for gode» ferdigheter, og høyrisikoatferd utgjør dermed det største trafikksikkerhetsproblemet for 20–24-åringer.
En strengt tatt godt begrunnet storbysatsing på nye kollektivtiltak – som nye buss- og trikkeruter og utvidelser av jernbane- og T-banenettet – risikerer å bli nedprioritert dersom gale tidsverdier legges til grunn i vurderingsprosessen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern